Gemeentepand wordt studentencomplex

Links het voormalige kantoor van de gemeente Utrecht aan de Ravellaan. Volgend jaar wordt het pand mogelijk bewoond door studenten. Afbeelding: Google Streetview

Het Utrechtse stadsbestuur wil dat er volgend jaar zo'n 250 studenten wonen in een kantoorgebouw aan de Ravellaan. Het pand is nu nog eigendom van de gemeente Utrecht, maar komt dit najaar vrij.

Het pand aan de Ravellaan dreigt vanaf oktober leeg te komen staan. Dit is een gevolg van een verhuizing van gemeentelijke diensten naar het nieuwe stadskantoor bij het Centraal Station.

Het Utrechtse college van B & W wil daarom studenten en bedrijfjes huisvesten in het voormalige gemeentegebouw in de wijk Oog en Al. Ook zou er plek zijn voor kleinschalige horeca.

Het plan hing al een tijdje in de lucht. In 2011 pleitte GroenLinks-raadslid en UU-student Steven de Vries op DUB al voor studentenhuisvesting aan de Ravellaan.

Het stadsbestuur moet nog wel toestemming krijgen van de gemeenteraad voor het plaatsen van studenten in het kantoorpand. Het betreft immers een afwijking van het bestemmingsplan.

Een tijdelijke vergunning is volgens B & W niet voldoende. In een rechtszaak over de spaceboxen besloot een rechter onlangs dat de gemeente een dergelijke vergunning slechts voor 5 jaar mag afgeven. Dat is te kort voor een deugdelijke exploitatie van een huisvestingsproject voor studenten.

De gemeenteraad wordt daarom gevraagd om een ‘verklaring van geen bedenkingen’ af te geven voor permanente bewoning van het pand door studenten. De gemeente belooft de exploitatie in eerste instantie voor niet langer dan 10 jaar aan te besteden.

Het is overigens nog steeds onduidelijk wat er nu met de spaceboxen gaat gebeuren. De SSH Utrecht en de gemeente voeren daar overleg over.

In de toekomst wordt het mogelijk gemakkelijker voor gemeenten om tijdelijke herbestemmingsvergunningen voor langere perioden dan 5 jaar af te geven. De beperkte periode werd in toenemende mate als een belemmering ervaren. Nieuwe wetgeving is in de maak.