Genomineerde Echo Award: 'Succes komt mij niet aanwaaien'

Maryam Lyousoufi, genomineerde voor de Echo Award 2016

Sinds 2000 reikt Echo, het expertise centrum diversiteitsbeleid, jaarlijks drie awards uit aan succesvolle studenten. De genomineerden moeten een niet-westerse achtergrond hebben en zich onderscheiden door zeer hoge studieresultaten, een grensverleggende instelling, leiderschapskwaliteiten en maatschappelijk betrokken zijn. Er is een prijs voor een student in het wo, hbo en voor de sector Bèta/techniek. In totaal zijn er 10 finalisten.

Saya Abdullah is sinds eind 2014 jongerenvertegenwoordiger van de Verenigde Naties. In die hoedanigheid sprak DUB eerder met hem. Maryam (22), zesdejaars student Farmacie, is naast haar studie op vele maatschappelijke vlakken actief. Zij werd voorgedragen door de directeur van de opleiding Farmaceutische Wetenschappen Ferdi Engels en door Echo genomineerd voor de Bèta Techniek Award. “Ik ben vereerd. Deze nominatie voelt als een vorm van waardering voor al het werk dat ik heb gedaan."

Veel vrijwilligerswerk
Maryam is onder meer betrokken bij de IMC weekendschool, een initiatief dat jonge kinderen uit kansarme wijken in aanraking brengt met professionals en hun uiteenlopende vakgebieden. Ze was daar lid van de alumniraad en heeft gewerkt als alumni-coördinator. Ook zet ze zich jaarlijks in als begeleider bij verschillende lessen zoals over Farmacie, geeft bijles aan jongeren en adviseert de weekendschool over actuele thema’s zoals diversiteit, het bereiken van jongeren en jongerencultuur. Daarnaast is Maryam één van de bestuursleden van Avicenna, een interdisciplinair honoursprogramma dat onlangs genomineerd werd voor de Studentenprijzen van de UU.

Op de vraag hoe Maryam tijd heeft voor al deze werkzaamheden antwoordt ze: “Ik heb een brede interesse en alles wat ik doe, vind ik gewoon ontzettend leuk. De opleiding Farmacie is een combinatie van logica en verbanden leggen. We moeten constant dingen oplossen en puzzelen. Dat maakt Farmacie echt mijn ding, hierdoor gaat de studie mij meestal goed af."

Haar omgeving heeft hierdoor hoge verwachtingen van haar, waardoor de nominatie voor de Echo Award 2016 niet helemaal als een verrassing kwam: “Mensen denken soms dat succes mij komt aanwaaien, maar ik werk heel hard voor alles wat ik heb bereikt.”

Maryam is ambitieus en heeft grote plannen voor de toekomst: “Na mijn studie wil ik werkzaam zijn als apotheker, het liefst in een ziekenhuis. Misschien wil ik daarnaast nog parttime werken als docent Farmacie op de UU.”

Niet-westerse achtergrond
Wie in aanmerking wil komen voor de Echo-award moet een niet-westerse achtergrond hebben. De nadruk op niet-westers geeft Maryam een dubbel gevoel: “Studenten worden met deze benaming meteen in een hokje geplaatst. Het is nu wel in een positieve context, maar ik voel mij niet een niet-westerse. Ik ben een Nederlandse, met een Marokkaanse achtergrond. Ik zeg wel eens; ik heb het beste van beide!” Maryam's moeder is Nederlandse en haar vader Marokkaans. Aan de andere kant is Maryam trots dat jongeren met een niet-westerse achtergrond op deze manier publiciteit krijgen.

De moeder van Maryam is haar grote steun en toeverlaat: “Hoe cliché het ook klinkt, zonder mijn moeder had ik dit allemaal niet kunnen doen. Toen ik nog thuis woonde, stond zij ’s ochtends ook vroeg op om mij succes te wensen. Als ik laat thuiskwam, had zij al een kopje thee voor mij klaargezet.”

Maryam neemt dan ook zeker haar moeder mee naar de prijsuitreiking. Op de vraag wie ze mee zou nemen als ze twee mensen moest kiezen, antwoordt Maryam: “Dat is lastig, het liefst neem ik al mijn familie en dierbaren mee. Als ik dan toch moet kiezen, neem ik naast mijn moeder ook mijn man mee.”

De uitreiking van de Echo Awards 2016 is op vrijdag 30 september op de Haagse Hogeschool. Maryam vindt dat best een beetje spannend: “Er zijn maar twee mensen genomineerd voor deze prijs. Ik win dus wel of niet.”

Winnaars worden beloond met een summercourse aan de University of California Los Angeles (UCLA) in de Verenigde Staten. Samen met alle genomineerden worden ze lid van het ambassadeursnetwerk van Echo.