Geschiedenisles door de ogen van Dolly Parton

Zangeres Dolly Parton. Foto via Flickr, door Timothy Wildey

De lessen gaan vooral over de geschiedenis van Appalachia, bezien door de ogen van Parton: “een arm wit meisje dat daar halverwege de twintigste eeuw werd geboren”, aldus de New York Times.

De zangeres is er een icoon. “Er bestaan veel vooroordelen over Appalachia”, stelt Carson Hollingsworth, voorzitter van de studentenraad. “Daarom is het fantastisch dat Dolly Parton als ambassadeur voor deze streek optreedt.”

Het programma is wel een beetje nerdy, waarschuwt universitair docent Lynn Sacco. Op de literatuurlijst staan behalve Partons autobiografie ook krantenartikelen over kinderarbeid in de vroege twintigste eeuw en de huidige economische zorgen van Appalachia.

Dolly Parton zelf is in elk geval enthousiast. “Voor het meisje waarvan op de middelbare school nog werd gezegd dat ze “weinig kans van slagen had”, is dit zeker een blessing”, twitterde ze.