Goede prognoses voor academici op de arbeidsmarkt

Dat blijkt uit de nieuwste prognoses van het Maastrichtse onderzoeksbureau ROA, dat elke twee jaar een update van de voorspellingen geeft. Afgestudeerde academici hebben iets meer kans op werk dan eerder gedacht.

Deels zijn de voorspellingen hetzelfde als in 2015. Technici en ict’ers kunnen eenvoudig werk vinden. Voor hen ziet de arbeidsmarkt er nog altijd goed of zelfs ‘zeer goed’ uit.

Omslag bij psychologie
Opvallend is vooral de omslag bij psychologie, waarover de afgelopen tijd zoveel ophef is ontstaan. Twee jaar geleden zag het er slechts ‘redelijk’ uit voor de afgestudeerden, maar nu niet meer. De vooruitzichten zijn goed.

“Twee jaar geleden stonden er in de zorg veel bezuinigingen op stapel”, verklaart hoogleraar Didier Fouarge van de Universiteit Maastricht, waar het ROA toe behoort. “Daar hielden we toen rekening mee en dat had grote gevolgen voor de werkgelegenheid. Maar beleidsmakers houden niet altijd woord: de bezuinigingen zijn van tafel geveegd. Dat is misschien maar goed ook, alleen is dat voor mij wel lastig. Ik moet mijn voorspellingen bijstellen.”

Leraren, van matig naar goed
Ook voor universitaire leraren (van matig naar goed) zijn de voorspellingen omgegooid. “Er zijn iets minder studenten in de opleidingen en de vraag is nu iets groter”, zegt Fouarge. “Scholen willen meer universitair geschoolde docenten voor de klas. Het is een kleine markt, dus dan kan zoiets een flink verschil maken.”

Maar als de informatie zo veranderlijk is, kun je er dan wel op vertrouwen? Fouarge: “Je wilt iets weten over de arbeidsmarkt van de komende jaren en daarvoor moet je je baseren op de beste informatie die voorhanden is. Maar we houden de prognoses niet voor niets up-to-date. Ze veranderen nu eenmaal.”

Wereldvreemde voorspellingen
De cijfers van het ROA vinden hun weg naar studiekiezers via websites als studiekeuze123.nl en ook via de Keuzegidsen voor het hoger onderwijs. “Het is belangrijk dat deze cijfers er zijn”, begint Frank Steenkamp van de Keuzegids, “maar soms krijg ik het gevoel dat de voorspellingen een tikje formeel en wereldvreemd tot stand komen. Over het tekort aan leraren wordt toch al een poosje gesproken. Misschien moeten ze het bestand dynamischer maken en geen twee jaar wachten met hun aanpassingen. De voorspellingen mogen ook gedetailleerder worden, want het maakt nogal uit of je leraar klassieke talen wordt of leraar Nederlands.”

Ook hbo’ers hebben meer kans op werk. Vooral bij fysiotherapie en verpleegkunde is de omslag opvallend. Twee jaar geleden zag het er ‘matig’ uit, vonden de onderzoekers van het ROA, maar nu niet meer. Dankzij de ommezwaai in het overheidsbeleid zijn de vooruitzichten goed.

Tags: arbeidsmarkt