Groningen schept op over waardering buitenlandse studenten

De Rijksuniversiteit Groningen presenteerde gisteren een persbericht dat buitenlandse studenten de RUG de beste universiteit van Nederland vinden. Bij het onderzoek vallen echter wel wat kanttekeningen bij te plaatsen.

Internationale studenten vinden de RUG de beste universiteit van Nederland. Dat stond gisteren in een persbericht van de Groningse universiteit. In een mum van tijd stond het nieuws op websites van kranten als De Telegraaf, het Algemeen Dagblad en de Volkskrant.

Het zou blijken uit de Internationale Studenten Barometer, een wereldwijd onderzoek naar de tevredenheid onder internationale studenten. Die ‘barometer’ is van een internationaal bedrijf dat I-graduate heet. Elk half jaar peilt het de stemming onder meer dan tweehonderdduizend internationale studenten van een paar honderd instellingen in zestien landen. Daar rolt geen ranglijst uit, maar een ‘benchmark’. De onderwijsinstellingen zien elkaars scores niet, maar weten alleen hoe goed zij zelf presteren ten opzichte van de rest.

Inderdaad scoort Groningen het hoogst van alle deelnemende Nederlandse universiteiten op de vraag hoe tevreden de buitenlandse studenten in het algemeen zijn, bevestigt Nanette Ripmeester van I-graduate.

Maar er deden slechts acht Nederlandse universiteiten en vier hbo-instellingen mee. Vijf universiteiten, waarondr die van Utrecht en Maastricht, hielden zich erbuiten. Dat maakt de claim van Groningen op zijn minst twijfelachtig.

De meeste internationale wo-studenten gaan naar de Universiteit Maastricht, die de enquête niet liet invullen. “Wij hebben onze eigen studenttevredenheidsonderzoek”, zegt een woordvoerder, “al overwegen we wel om weer aan te haken.”

Bovendien mag de RUG geen inzage in de cijfers geven, zodat buitenstaanders de uitkomsten niet op waarde kunnen schatten. “We mogen zelf bepalen wat we wel en niet naar buiten brengen”, zegt een medewerker van de marketingafdeling, “maar we mogen geen volledige inzage bieden. Daar hebben we voor getekend.”

Druist het niet tegen de academische regels in om een persbericht te verspreiden dat niet te controleren valt? “Ze doen het allemaal”, zegt de marketingmedewerker. “Let maar op, alle universiteiten pakken er hun eigen puntjes uit. Zo gaat het al jaren.”

In het onderzoek participeerden behalve Groningen ook de universiteiten van Rotterdam, Tilburg, Twente, Wageningen en Nijmegen en de twee Amsterdamse universiteiten. Van de hbo-instellingen deden Saxion, Stenden, de Haagse Hogeschool en de Hanzehogeschool mee.