Groningse docent van het jaar krijgt allereerste Comeniusbeurs

Loes Damhof is zaterdag verkozen tot docent van het jaar in het hoger onderwijs en kreeg van minister Bussemaker de eerste Comeniusbeurs voor onderwijsvernieuwing uitgereikt.

Damhof is docent aan de opleiding communication en multimedia design van de Hanzehogeschool Groningen. “Het belangrijkste van lesgeven is in mijn ogen passie hebben voor je vak en de overtuiging dat het goed is en nuttig wat je doet”, zegt ze op de website van de hogeschool. “Als jij het niet gelooft, waarom zouden de studenten het dan geloven?”

De verkiezing is georganiseerd door het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO). Damhof is gekozen uit vijf genomineerden. De andere kanshebbers waren Meindert Flikkema (Vrije Universiteit), Aswin van Oijen (Tilburg University), Erwin Hans (Universiteit Twente) en Max Bogers (Fontys Hogescholen).

Vanuit de Universiteit Utrecht was de psychologiedocent Ignace Hooge, vorig jaar winnaar van de UU-docentenprijs, voorgedragen. Hij haalde de finaleronde niet.

De beurs bedraagt 50.000 euro. Met dat geld mag ze een project voor de verbetering van het onderwijs financieren. De minister hoopt dat zulke Comeniusbeurzen de waardering voor onderwijs zullen verhogen.

Begin 2017 zal Bussemaker opnieuw Comeniusbeurzen uitreiken. Dan zijn het er al tien. Niet alleen docenten komen ervoor in aanmerking, maar ook docententeams en onderwijsmanagers.

De beurzen kunnen oplopen tot 250.000 euro. Ze moeten “een bijdrage te leveren aan meer gevarieerde carrières op hogescholen en universiteiten”, schreef Bussemaker aan de Tweede Kamer.

Uiteindelijk zal er jaarlijks twintig miljoen aan worden besteed. Het is een van de dingen waar de minister meer geld aan kan besteden nu de basisbeurs is afgeschaft en er meer geld voor het hoger onderwijs beschikbaar komt.