Grootste UvA-studentenpartij stopt gedesillusioneerd

Screenshot van de website van de Decentralen

“U wint, mevrouw Ten Dam. U heeft gewonnen, we houden er mee op,” staat in de brief aan bestuursvoorzitter Geert ten Dam. De partij had zich ten doel gesteld binnen de UvA de idealen van de studentenprotesten te verwezenlijken zoals democratisering, decentralisering en emancipatie. En wilde er op toezien dat de afspraken, die na de Maagdenhuisbezetting waren gemaakt, zich zouden vertalen in concreet beleid. De leden zetten zich onder andere in voor democratisch gekozen bestuurders en meer inspraak in de verdeling van het geld binnen de UvA.

Daar is echter weinig van terechtgekomen, constateren ze in de brief. “Meer rechten, ho maar. Democratisch gekozen bestuurders? No way. Een klein beetje meer transparantie? Ik help het je hopen.” Bestuursvoorzitter Van Dam zou er te weinig aan gedaan hebben. “Net als uw voorgangers werd elke roep om een verandering in de bestuursstructuur afgedaan met de dooddoener dat het een ‘cultuurprobleem’ of ‘niet bestuurlijk zuiver zou zijn.’”

Nu geeft de partij het op, ze zal bij de volgende studentenraadsverkiezingen in mei niet op het stemformulier staan. “Wij begrijpen die groeiende groep studenten die niet meer de moeite neemt om te stemmen bij de studentenraadsverkiezingen als het effect ervan minimaal blijft.” De Decentralen willen niet verder ingaan op hun besluit. Ook de UvA geeft nog geen inhoudelijke reactie.

Bij het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO) zijn ze geschrokken dat De Decentralen zich genoodzaakt voelen ermee te stoppen. ‘Ik ken niet alle feiten, maar ze voelen zich duidelijk niet serieus genomen en er lijken signalen te zijn dat het bestuur om hen heen werkt. Dat kan niet de bedoeling zijn,’ zegt bestuurslid Jeff van As. Hij heeft De Decentralen als een betrokken partij leren kennen en hoopt dat het CvB uit zichzelf met de raad in overleg gaat om de cultuur te verbeteren. ‘Wij blijven wel gewoon geloven in de kracht van medezeggenschap.’

De Decentralen waren sinds hun eerste verkiezingen in 2015 de grootste partij in de UvA-studentenraad en leverden de laatste drie voorzitters. De huidige vertegenwoordigers van De Decentralen maken hun termijn nog wel af.