HAN verzet zich tegen universitaire pabo

De Hogeschool van Arnhem en Nijmegen heeft bezwaar tegen het plan van de Radboud Universiteit om een universitaire pabo te starten. Deze zou volgend studiejaar van start moeten gaan.

Het idee om een bacheloropleiding te starten voor basisschooldocenten ontstond vorig jaar. Studenten zouden dan in drie jaar juf of meester kunnen worden en bovendien een universitair bachelordiploma krijgen.

Maar de HAN wil er een stokje voor steken. De hogeschool heeft een bezwaar ingediend bij de landelijke Commissie Doelmatigheid Hoger Onderwijs. Pabo-directeur Karin Weegen is bang dat de universiteit en de hogeschool gaan “vissen uit dezelfde vijver”, zegt ze in De Gelderlander.

Want er is al een academische pabo in Nijmegen, die de universiteit en de hogeschool samen verzorgen. Studenten krijgen daar na vier jaar zowel een universitair als een hbo-bachelordiploma. Volgens de Utrechtse hoogleraar Theo Wubbels is de nieuwe opleiding van de Radboud Universiteit ten eerste een jaar korter. "En dat is voor sommige mensen al een plus. Maar inhoudelijk zal die ook duidelijk anders worden."

Bovendien, zegt Weegen, doen studenten bij die pabo meer praktijkervaring op. “Bij de afgestudeerden van de nieuwe Radboud-variant is dat nog maar afwachten”, benadrukt ze.

Een meerderheid van de Tweede Kamer stemde dit voorjaar al in met een motie om nieuwe lerarenopleidingen te ontwikkelen. Daarin werd het idee van de academische pabo ook al aangestipt.