Hans Clevers wint Heinekenprijs

Hans Clevers, de Utrechtse directeur van het Hubrecht Instituut, krijgt de Heinekenprijs voor de geneeskunde. Opvallend dat deze onafhankelijke, door de Koninklijke Akademie van Wetenschappen benoemde jury de prijs gunt  aan de beoogde KNAW-president.

Om de twee jaar krijgen wereldwijd vijf gerenommeerde onderzoekers ieder een prijs van 150.000 Amerikaanse dollar. Een zesde prijs van 50.000 dollar gaat naar een in Nederland wonende en werkende kunstenaar. Het prijzengeld wordt ter beschikking gesteld door de Dr. H.P. Heineken Stichting en de Stichting Alfred Heineken Fondsen.

De kandidaten konden vanaf juni 2011 worden voorgedragen. De winnaars werden begin dit jaar gekozen door vijf onafhankelijks jury’s die door de KNAW zijn benoemd. Dus ruim voordat uitlekte dat Hans Clevers was voorgedragen om Robbert Dijkgraaf op te volgen als KNAW-president.

Clevers wint de Dr. A.H. Heinekenprijs voor de geneeskunde voor zijn onderzoek naar de regulering van groei van levende weefsels tijdens de normale ontwikkeling van organismen en tijdens ongeremde tumorgroei.

Een woordvoerder van de KNAW zegt blij te zijn dat er zoveel wetenschappelijke waardering is voor Clevers, die – als hij inderdaad gekozen wordt – op 5 juni zal aantreden. De Heinekenprijzen zullen eind september worden uitgereikt tijdens een speciale zitting van de KNAW. Of Clevers zichzelf gaat toespreken is nog niet duidelijk.

De andere laureaten zijn Titia de Lange, hoogleraar aan de Rockefeller University in New York, Verenigde Staten. Zij krijgt de Dr. H.P. Heinekenprijs voor de Biochemie en Biofysica voor haar onderzoek naar 'telomeren', de beschermende uiteinden van chromosomen die onder meer een belangrijke rol spelen bij veroudering en kanker.

De Dr. A.H. Heinekenprijs voor de Milieuwetenschappen gaat naar William Laurance, hoogleraar aan de James Cook University in Townsville, Australië. Hij dankt de prijs aan zijn onderzoek naar de effecten van versnippering, houtkap, jacht en bosbranden op het kwetsbare Amazonegebied. Ook als wetenschapscommunicator speelt hij een grote rol in het maatschappelijke debat over de redding van het Zuid-Amerikaanse regenwoud.

Geoffrey Parker, hoogleraar aan Ohio State University in Columbus, Ohio, Verenigde Staten krijgt de Dr. A.H. Heinekenprijs voor de Historische Wetenschap voor zijn bijdragen aan de kennis van de sociale, politieke en militaire geschiedenis van Europa tussen 1500 en 1650, met speciale aandacht voor Spanje, Filips II en de Nederlandse Opstand. Maar ook voor zijn bijdrage aan de militaire geschiedenis in het algemeen en zijn studie van de rol van het klimaat in de wereldgeschiedenis.

John Duncan, adjunct-directeur van de MRC Cognition and Brain Sciences Unit in Cambridge, Prof. Duncan krijgt de Dr. A.H. Heinekenprijs voor de Cognitiewetenschap voor zijn onderzoek naar de relaties tussen psychologie, gedrag en intelligentie enerzijds en neurologische processen anderzijds. Duncan's concepten behoren volgens de jury tot de hoekstenen van de cognitieve neurowetenschap.

De Dr. A.H. Heinekenprijs voor de Kunst ten slotte gaat naar Peter Struycken, beeldend kunstenaar in Gorinchem. De jury roemt de manier waarop hij al vijftig jaar lang, op methodische wijze vormen, kleuren en processen toepast in vernieuwende en aansprekende werken. Bekende voorbeelden zijn de lichtarcade voor het Nederlands Architectuur Instituut in Rotterdam, het kunstwerk 'Blauwe golven' op het Roermondplein in Arnhem, en postzegels met uit stippen opgebouwde afbeeldingen van Koningin Beatrix.