Harvard en MIT bieden gratis videocolleges aan

Harvard en het Massachusetts Institute of Technology (MIT) gaan samen gratis afstandsonderwijs aanbieden. Ze hopen dat andere universiteiten zich zullen aansluiten bij hun platform.

Dat schrijven de twee universiteiten vandaag in een persbericht. Ze maken gebruik van EdX, een systeem dat MIT heeft ontwikkeld voor online versies van het eigen onderwijs. Daar zullen bijvoorbeeld videocolleges beschikbaar komen, maar ook online quizzen, vraag-en-antwoordlijsten en zelfs ‘online laboratoria’.

Deelnemers kunnen zelfs ‘certificates of mastery’ behalen, aldus de universiteiten. Het is nog niet duidelijk hoe dat in zijn werk gaat.

De twee universiteiten steken samen zestig miljoen dollar in het project, zo’n 45 miljoen euro. Ze gebruiken open source software, zodat andere instellingen kunnen aanhaken en het systeem ook met vereende krachten verbeterd kan worden.

Ze zijn niet bang dat studenten niet meer naar hun instituten zullen komen. “De campus biedt mogelijkheden en ervaringen die je online niet kunt krijgen”, aldus het bericht van de universiteiten. “EdX is ontworpen om het onderwijs op de campus te verbeteren, niet om het te vervangen.”

De universiteiten willen van het online onderwijs leren hoe studenten gebruik maken van technologie en welke aanpak goed werkt. Ze boden overigens al online onderwijs aan. Ook andere grote universiteiten zoals Princeton doen dat al.

In Nederland biedt bijvoorbeeld de Open Universiteit enkele gratis cursussen aan en de TU Delft heeft ook colleges en onderwijsmateriaal op haar website gezet. Andere universiteiten hebben eveneens plannen hiertoe.