Workshop How to act like a Dutchie

Hoe kom je als international in contact met de stugge Nederlanders?

workshop welcome week foto Puck/DUB
Workshop How to act like a Dutchie. Foto DUB

Een masterstudent uit Belarus schuift aan bij de workshop How to act like a Dutchie, een van de vele workshops die de nieuwe internationale studenten deze dag kunnen kiezen in het kader van de Welcome Week. Haar eerste indruk van Utrecht is goed. “Ik ben blij dat ik een kamer heb kunnen regelen en ik heb ook al aardig wat mensen ontmoet. Ik zal niet snel eenzaam worden. Al zie ik vooral andere internationale studenten.” Ze is benieuwd hoe ze makkelijker contact zou kunnen krijgen met Nederlandse studenten, vandaar dat ze aanschuift.

Spoedcursus Nederlandse cultuur
De spoedcursus Nederlandse cultuur begint vrij herkenbaar. Nederlanders zijn direct, eerlijk, en lijken doorgaans minder enthousiast dan ze zijn, wordt de internationale studenten verteld. Laat je er niet door van de wijs brengen, is het devies: het is niet persoonlijk, maar wellicht een andere manier van uiten dan je gewend bent. Al snel komt er een vraag vanuit de zaal. "So, if I approach any Dutch, is it rude to ask if they have a room for rent?" Hij lijkt de Nederlandse directheid in zijn voordeel te willen gebruiken, niet gek gezien de krappe huizenmarkt die vooral voor internationals lastig toegankelijk is.

Tijdens de workshop worden Nederlandse gebruiken toegelicht, waar zelfs voor Nederlanders wat te leren valt. Zo blijkt de open-gordijnen-cultuur een calvinistische historie te hebben, waarin de open gordijnen laten zien dat je niks te verbergen hebt. Wat betreft het maken van plannen met Nederlanders worden de studenten gewaarschuwd: het kan zomaar zijn dat je nieuwe Nederlandse maat pas over een maand tijd heeft, en kijk vooral niet verbaasd op als Nederlanders hun agenda erbij pakken wanneer je vraagt of ze wat met je willen eten. Niet heel bevorderlijk als je nieuwe contacten wilt maken, maar ook niet onmogelijk, luidt het. Een Engelse student is blij als er wordt verteld dat Nederlanders graag klagen over het weer. "I think I’ve found my people!" grapt ze, "we do it all the time."

Vrienden maken met Nederlanders ‘komt wel’
Polly, een Engelse student politieke wetenschapen die de workshop bijwoonde, was met de meeste voorbeelden die genoemd werden in de workshop over het omgaan met Nederlanders wel bekend. Zowel Polly als Paula, een Colombiaanse student duurzaamheid, zijn nu vooral blij dat ze een woning hebben gevonden, maar het was wel een stressvolle periode. “Ik hoorde dat een vriendin van mij via een contact op de datingapp Hinge een kamer heeft geregeld!”

De twee studenten hebben tot nu toe weinig aansluiting gevonden bij Nederlandse studenten. Toch hebben ze goede hoop dat ze de komende periode vrienden zullen maken met Nederlanders. “Dat komt later in het jaar, als de colleges echt zijn begonnen.” Ze zijn beiden van plan zich aan te sluiten bij de studievereniging, en bij een gemengde studentenvereniging. “Anders doe ik dat wel via Tinder”, grapt Paula.