Hoger onderwijs krijgt minder extra miljoenen

Basisscholen en middelbare scholen krijgen van de Tweede Kamer een extra financieel cadeautje. Dat gaan wel ten koste van hogescholen en universiteiten, die 69 miljoen euro minder ontvangen dan minister Bussemaker wilde.

In het herfstakkoord tussen het kabinet en drie oppositiepartijen is 650 miljoen extra uitgetrokken voor het onderwijs. Normaal wordt dat naar rato verdeeld over de verschillende sectoren, maar daar steekt de Tweede Kamer vandaag een stokje voor. Het hbo krijgt geen 62 miljoen extra, maar 35 miljoen. Universiteiten ontvangen 55 miljoen extra, in plaats van bijna 97 miljoen. Ook het mbo moet een deel inleveren.

Nog steeds een cadeautje, maar iets kleiner dan gedacht. Dat is goed nieuws voor basisscholen en middelbare scholen: de extra miljoenen die het hoger onderwijs inlevert gaan rechtsreeks richting die twee sectoren. Volgens de Tweede Kamer is dat nodig, omdat die er financieel een stuk slechter voor staan dan het hoger onderwijs.

Onderwijsminister Bussemaker is niet blij met het amendement. Ze wil het extra geld liever naar rato verdelen en heeft de motie zojuist in de Kamer ontraden. Dat zal waarschijnlijk weinig zin hebben. Alle vijf partijen van het herfstakkoord hebben het voorstel ondertekend: een meer dan ruime Kamermeerderheid.