Hogeschool Leiden ontruimd vanwege bommelding

De Hogeschool Leiden is ontruimd vanwege een bommelding, laat de politie weten. Er wordt op dit moment onderzoek gedaan.

Een Leidse docent laat weten dat de ontruiming rustig verliep en dat er veel politie rondom het gebouw aanwezig is. “Toen we al die politie zagen, realiseerden we ons dat het geen oefening is.” De docent weet niet wanneer het gebouw weer wordt vrijgegeven.

Of de ontruiming iets te maken heeft met de eerdere dreiging in de stad is niet duidelijk. Maandag bleven alle middelbare scholen dicht omdat een jongen via de website 4chan.org dreigde een leraar dood te schieten. Het bericht bleek vanaf Costa Rica verstuurd, en dinsdag gingen alle scholen weer open.

Vanochtend heeft de politie in Stompwijk, een dorp vlakbij Leiden, de computer in beslag genomen van een vriend van de jongen die verdacht wordt van de bedreiging. Wat daar opstond, is nog niet bekend.

UPDATE: De politie gaat ervan uit dat de bommelding vals was. Het tijdstip waarop de bom af zou gaan, is inmiddels ruim verstreken. Niemand mag nog naar binnen, de explosievenopruimingsdienst heeft het onderzoek nog niet afgerond.