Hongaarse onderwijswet in strijd met EU-beginselen

De Central European University in Boedapest, Hongarije

Twee weken geleden maakte eurocommissaris Frans Timmermans zich sterk voor de met sluiting bedreigde Central European University. De Commissie laat nu in een persbericht weten dat de wet die op 4 april in het Hongaarse parlement werd aangenomen, in strijd is met fundamentele Europese vrijheden. Met name het vrije verkeer van diensten en de academische vrijheid zouden in het geding zijn.

De Hongaarse regering heeft een maand de tijd om op de bezwaren te reageren. Tot die tijd dringt de Commissie nogmaals aan op een dialoog tussen de Hongaren, de andere lidstaten en het Europees Parlement.

De eerste stap is gezet: vanmiddag wordt in het Europees Parlement een plenaire vergadering gehouden over de kwestie. Ook de Hongaarse premier Orbán zal daarbij aanwezig zijn.