Huisvester mag oud-studenten uit kamer zetten

Drie oud-studenten moeten alsnog plaatsmaken voor nieuwe huurders van hun studentenwoning, stelt het gerechtshof in Amsterdam. Een lagere rechtbank had eerder gezegd dat ze mochten blijven.

Gisteren deed de rechter uitspraak in een zaak van studentenhuisvester DUWO tegen drie voormalige studenten die niet uit hun flat in het Amstelveense Uilenstede wilden verhuizen. De drie hadden een huurcontract waarin niets stond over het verlaten van de woning na afloop van de studie.

Sinds 2004 werkt DUWO met het zogeheten campuscontract, waarin staat dat huurders moeten vertrekken als ze geen student meer zijn. Zo’n contract wilde de huisvester ook aan deze drie huurders geven, maar die weigerden hun oude contract op te geven en wilden ook niet weg. De kantonrechter gaf hun gelijk.

Maar het gerechtshof niet. De huisvester heeft de woningen dringend nodig voor ‘eigen gebruik’, meent de rechter. Dat ‘eigen gebruik’ is het verhuren van de woningen aan studenten. Dat is namelijk de doelstelling van DUWO.

Eén van de drie voormalige studenten is intussen al verhuisd. Ze moeten ieder de proceskosten betalen, die uiteenlopen van 1.600 tot 2.500 euro.