Huurders Zamenhofdreef klagen in Kassa over intimiderende huisbaas

Bewoners van een studentencomplex boven winkelcentrum Overvecht hebben zaterdag in tv-programma Kassa hun beklag gedaan over verhuurder Nahuys BV. Zij vinden dat de voorzieningen niet in orde zijn en voelen zich geïntimideerd. Vijftig bewoners eisen via de huurcommissie een lagere huur.

De bewoners van het pand aan de Zamenhofdreef betalen gemiddeld zo’n 120 euro per maand te veel voor hun kamer, zo concludeert het Utrechtse huurteam op basis van een berekening aan de hand van het puntensysteem voor kamers. In totaal zouden zo'n tachtig studenten recht hebben op terugbetaling en ontvangt Nahuys BV per jaar zo’n 130.000 euro te veel. Het huurteam stapt namens vijftig van de bewoners naar de huurcommissie.

De hoge huur is bij lange na niet de enige klacht die de studenten hebben over de verhuurder. Zo zouden er al geruime tijd problemen zijn met de internet- en tv-verbindingen en is de warmwatervoorziening niet in orde. Een aantal maanden geleden dreigden de studenten dakloos te worden toen bij een gemeentelijke controle de brandveiligheid van het pand in twijfel werd getrokken.

In de uitzending vertellen de studenten zich door de verhuurder geïntimideerd te voelen. Een bewoner maakte melding van huisvredebreuk nadat klusjesmannen zonder toestemming in haar kamer waren geweest. Twee andere studenten zeggen onder druk te zijn gezet om af te zien van een procedure bij de huurcommissie. Een student spreekt in de uitzending van "misselijkmakende" praktijken.

Vooral de slechte reputatie van de eigenaar van Nahuys BV zorgt ervoor dat veel bewoners bang zijn. Marcel van Hooijdonk heeft ook panden in Groningen en Amsterdam en kwam eerder onder meer in het nieuws vanwege bedreiging van bewoners van zijn pand aan de Utrechtse Wittevrouwensingel.

De Utrechtse wethouder Paulus Jansen zegt in de uitzending scherp te willen toezien op misstanden in de kamerverhuur aan studenten. Sinds de invoering van de zogenoemde 'huisjesmelkerswet' per 1 januari van dit jaar hebben gemeenten daartoe meer mogelijkheden. Hij raadt studenten aan hun hoge huur aan te vechten.

Toch kondigde PvdA Utrecht aan het stadsbestuur over de situatie aan de Zamenhofdreef aan de tand te gaan voelen.

Naar aanleiding v de uitzending v @kassa_vara gaat @pvdautrecht vragen stellen aan het Utrechts college, (1/2)

— Bülent Isik (@BulentIsik1121) 10 januari 2015

Studentenpartij Student & Starter pleit naar aanleiding van de Kassa-uitzending voor méér studentenkamers in Utrecht.

In een e-mail aan RTV Utrecht noemt Nahuys BV de uitzending van Kassa sensatiebelust. Volgens de verhuurder is er geen sprake van intimidatie en blijkt ook uit het programma niet dat studenten zijn bedreigd of iets dergelijks.

Nahuys zegt niet verantwoordelijk zijn voor de internet- en tv-bekabeling. Het uitvallen van de verwarming zou worden veroorzaakt door aanloopproblemen met een biomassaketel die gebruik maakt van een relatief nieuwe technologie.

De verhuurder denkt de procedure bij de huurcommissie met vertrouwen tegemoet te kunnen zien. Het huurteam gaat bij de puntentelling uit van kamerverhuur, terwijl Nahuys zegt appartementen als zelfstandige woonruimte te verhuren. “Dat is appels met peren vergelijken.”

In de Kassaberichtgeving noemt het huurteam deze bewering overigens “onzin”. Nahuys zou een vergunning hebben voor het verbouwen tot studentenkamers. “Het staat als een paal boven water dat het hier gaat om kamerverhuur.”