'Ik ben geen alcoholist, ik ben student'

In 2012 werd de student aangehouden in het verkeer terwijl hij te veel gedronken had. Vier jaar later overkwam het hem opnieuw. Toen werd zijn rijbewijs tijdelijk ingetrokken en moest hij zich laten onderzoeken door een psychiater. Als die zou vaststellen dat hij alcoholist was, dan zou hij zijn rijbewijs minstens een jaar kwijt zijn.

Voelde u zich dronken, vroeg de psychiater. Nee, zei de student. De psychiater wist genoeg. De man had overduidelijk veel gedronken toen hij werd aangehouden. Als hij helemaal niets merkt van zo’n hoog alcoholpromillage in zijn bloed, dan wijst dat op ‘alcoholmisbruik in ruime zin’. Dus mocht hij van het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) niet meer achter het stuur.

De man stapte naar de rechtbank in Den Haag. Het CBR had er rekening mee moeten houden dat hij student is en “dat onder studenten soms flink wordt gedronken, maar dat dit hem nog geen alcoholist maakt”. Bovendien voelde hij zich heus wel dronken. Hij zei alleen van niet “uit schaamte en schuldgevoel”.

De rechter gaat daar niet in mee. Dat er onder studenten vaak flink wordt gedronken is in deze zaak niet van belang, “aangezien het hier gaat om de gevaren van alcoholmisbruik voor de verkeersveiligheid”.

En dat hij uit schuldgevoel en schaamte tegen de psychiater heeft gelogen? Dat komt voor eigen rekening, vindt de rechter. Bovendien baseerde de psychiater zich niet alleen op die ene uitspraak. De student vertoonde “geen ernstige intoxicatieverschijnselen” bij aanhouding en dat was ook een veeg teken, gezien het hoge alcoholpromillage.

“Ondanks alle voorlichting en politiecontroles, stappen nog steeds te veel mensen met alcohol op achter het stuur. Hierdoor vallen elke week slachtoffers”, legt het Openbaar Ministerie op zijn website uit.

Het psychiatrisch onderzoek van het CBR is niet onomstreden. Er zouden ook mensen tot alcoholist worden bestempeld die het eigenlijk niet zijn.