Inholland onderuit in rechtszaak: studente krijgt alsnog diploma

De Hogeschool Inholland moet alsnog een diploma uitreiken aan een studente die al in 2009 een voldoende voor haar scriptie kreeg. In een kort geding heeft de rechter de studente gelijk gegeven.

Binnen drie werkdagen moet de studente een diploma krijgen. De rechter legt ook een dwangsom op: als de hogeschool het diploma te laat uitreikt, kost dat duizend euro per dag. Verder moet de hogeschool 5.500 euro schadevergoeding plus de proceskosten betalen.

De studente van de opleiding media & entertainment management had een voldoende voor haar scriptie gekregen. Maar de examencommissie vond dat de afstudeereisen bij nader inzien niet hbo-waardig waren en ging alle scripties herbeoordelen volgens nieuwe normen. Deze studente had eigenlijk een onvoldoende moeten hebben, aldus de examencommissie.

Die herbeoordeling vond plaats nadat het lage niveau bij de opleiding media & entertainment management in 2010 tot een storm van kritiek leidde en het vertrouwen in het hele hbo ondermijnde. Maar bij deze scriptie was geen sprake van fraude of onregelmatigheden. De examencommissie had daarom het recht niet om de scriptie achteraf langs een andere meetlat te leggen.

“Het is een schande dat we hiervoor naar de rechter moesten stappen”, zegt advocaat Rein Kronenberg. “We hebben drie keer bezwaar ingediend bij het college van beroep voor de examens van Inholland en hebben drie keer gelijk gekregen. Maar de hogeschool deed er niets mee.”

Op het diploma moet staan dat de studente al in het studiejaar 2008/2009 is afgestudeerd aan de opleiding media & entertainment management. Met dat papiertje in de hand wil de advocaat haar studieschuld alsnog laten omzetten in een gift.

Toen de studente een voldoende haalde voor haar scriptie, was er nog één werkstuk niet beoordeeld. De hogeschool deed dat pas in 2011 en gaf er een voldoende voor. Maar ook toen wilde Inholland het diploma nog niet geven.

Het is nog niet bekend of de hogeschool in beroep gaat. “We bestuderen de uitspraak”, zegt een woordvoerder. “Maar we zullen aan de opdracht van de rechter voldoen en het getuigschrift uitreiken.”