Inspectie houdt UvA in de gaten

De Inspectie van het Onderwijs ziet geen “acute risico’s” in de financiële huishouding van de Universiteit van Amsterdam, maar blijft die de komende tijd wel “monitoren”. Dat schrijft minister Bussemaker van Onderwijs in reactie op Kamervragen.

SP-Kamerlid Jasper van Dijk maakt zich zorgen over de financiën van de Universiteit van Amsterdam. In 2013 bedroeg de schuld ruim 205 miljoen euro en die wordt alleen maar groter. De universiteit draait verlies en zit met beleggingsinstrumenten die onder water staan. Naar verwachting kan de UvA in 2017 niet meer aan de normen van de onderwijsinspectie voldoen.

Op dit moment maakt de minister zich weinig zorgen, blijkt uit haar antwoorden op Kamervragen van Van Dijk. Maar omdat de schuld van de UvA de komende jaren nog zal stijgen, houdt de Onderwijsinspectie de instelling de komende tijd in de gaten.

Uit onvrede over het ‘rendementsdenken’ aan de universiteit hebben UvA-studenten en docenten de afgelopen maanden fel geprotesteerd. Hun zorgen richten zich voor een deel op de financiële huishouding van de UvA, die voor de medezeggenschapsraden niet te doorgronden zou zijn. Naar aanleiding van de protesten is een commissie ingesteld die de financiën onder de loep zal nemen.