ISO trekt opnieuw ten strijde tegen extra studiekosten

Dat mag helemaal niet, stelt het Interstedelijk Studenten Overleg vandaag. “We hebben weer tientallen klachten binnengekregen”, zegt voorzitter Jan Sinnige. “Het probleem is de afgelopen maanden weer toegenomen.”

Studenten moeten wel zelf voor hun studieboeken en andere materialen zorgen, maar onderwijsinstellingen mogen geen extra geld in rekening brengen voor delen van hun onderwijs. En anders moet er een kosteloos alternatief zijn.

Het ISO wil desnoods naar de rechter stappen, samen met het Landelijk Studenten Rechtsbureau. “Ik noem geen namen, maar sommige instellingen stoppen gewoon met reageren als we ze vertellen dat het niet mag. Dan hebben we uiteindelijk geen andere keuze dan een rechtszaak aanspannen.”

Het gaat om het principe, zegt Sinnige, maar ook om de kosten zelf. “Studeren is alleen maar duurder geworden. Toen ik begon met studeren was het collegegeld zo’n 1700 euro en nu is het 2000 euro. Dan moet je studenten niet nog meer laten betalen.”

In 2014 publiceerde het ISO een zwartboek over extra kosten in het onderwijs. Minister Bussemaker bevestigde toen dat zulke kosten niet in rekening gebracht mogen worden. Onder meer de Universiteit Utrecht paste haar regels aan. Zo zijn labjassen voor studenten nu gratis.

In Nederland nam het aantal klachten van studenten af na de maatregelen van Bussemaker, aldus het ISO, maar nu zijn onderwijsinstellingen de sfspraken kennelijk weer vergeten.

Tags: studiekosten