Ivo Giesen en Laurien Crump: docenten van het jaar

De vijf genomineerden van de Docentenprijzen 2011-2012

Hoogleraar Ivo Giesen is Docent van het Jaar 2011-2012 geworden. Juniordocent Laurien Crump is verkozen tot Docenttalent. De uitslag van de Docentenprijs werd bekend gemaakt tijdens de jaarlijkse Onderwijsparade, een dag waarop het Utrechtse onderwijs centraal staat. Giesen: "Ik had het niet verwacht, wel gehoopt."

In de Senaatszaal werden de winnaars bekend gemaakt door juryvoorzitter Liesbeth Woertman, ook ooit gekozen tot Docent van het Jaar. “Dit is een prachtige erkenning van jullie werk. Door het gedegen voorwerk van de studenten die jullie hebben voorgedragen, hebben we een mooi inkijkje gekregen in het onderwijs aan de Universiteit Utrecht.”

Hoogleraar Privaatrecht Ivo Giesen werd voorgedragen door studievereniging JSVU.

Hij streed om de titel tegen Ruud Abma van de faculteit Sociale Wetenschappen en Joost Frenkel van Geneeskunde. Volgens Woertman “drie kanjers. Het verschil tussen jullie is echt heel klein.” Ivo Giessen won vanwege zijn enorme inzet en visionaire kijk op onderwijsvernieuwing.

Daarbij was de jury onder de indruk van Giesens visie op het onderwijs. Uit het juryrapport: “Als bestuurder, maar zeker ook als docent, levert hij een grote bijdrage aan de vernieuwing en verbetering van het curriculum van de opleiding Rechtsgeleerdheid. Ook levert hij een belangrijke bijdrage aan de ontwikkeling van het honours-onderwijs binnen de opleiding.” Giesen (1972) is sinds 2004 verbonden aan de faculteit Recht, Economie, Bestuur en Organisatie van de Universiteit Utrecht.

Giesen stak zijn vreugde niet onder stoelen of banken. Wat ging er door hem heen toen hij het podium op sprong? “Ik had een hartslag van 180, gevolgd door veel opluchting, vreugde en intense blijdschap. Ik had het niet verwacht, wel gehoopt. Ik kan slecht tegen mijn verlies en zag al zo’n Oscarscene voor me: de serieuze gezichten van degenen die niet hebben gewonnen. Daar zag ik wel tegen op. Ik ken de andere twee genomineerden niet persoonlijk, maar ik was na het lezen van hun interviews wel bevreesd dat ik zou kunnen verliezen. Ik weet eigenlijk niet wat ik heb gewonnen. Het is een geldbedrag toch? Dat wil ik op de een of andere manier weer terug in het onderwijs stoppen.”

Laurien Crump valt in de prijzen omdat een van die jonge docenten is die uitzonderlijk goed kan presteren, prikkelen, uitdagen en motiveren. Uit het juryrapport: ‘Laurien vervult volgens studenten in haar colleges de rol van dirigent die, door het stellen van kritische vragen en het uitdagen tot debat, studenten naar een hoger niveau tilt.’ Ook is de jury zeer onder de indruk van de diepgang in de door Crump geschreven visie op het wetenschappelijk onderwijs, waarin de student als jonge onderzoeker centraal staat.

Crump (1978) is sinds 2010 werkzaam als junior docent en onderzoeker bij de vakgroep Geschiedenis van de Internationale Betrekkingen. Ze nam het op tegen Anne Roeters van de faculteit Sociale Wetenschappen. De eerste wordt door haar studenten getypeerd als een dirigent die haar studenten uitdaagt tot debat, de tweede als architect van de onderwijsvernieuwing van Sociologie. “Maar”, zegt Woertman, “de jury ging plat voor de onderwijsvisie van Laurien Crump.”

“Ik vind het fantastisch”, zegt Crump die na het horen van de uitslag niet meer kon stoppen met glimlachen. “Maar op dit moment voelt het nog onwaarschijnlijk. Onderwijs mogen geven, vind ik al een mooi cadeau. Nu ben ik bijna sprakeloos. De studenten van UHSK die mij hebben voorgedragen, hebben hard gewerkt aan mijn voordracht. In oktober kwamen ze geregeld langs om met thee en koekjes al mijn diepste gedachten over het onderwijs te weten te komen. Ze moesten een dossier maken en een essay over mij schrijven. Daarvoor hadden ze me dus vaak geïnterviewd.”

Het juryrapport.