Janneke Plantenga gaat twee jaar lang faculteit Rebo leiden

Janneke Plantenga, foto UU

Op dit moment is Janneke Plantenga hoofd van het departement Economie en vicedecaan onderzoek van de Rebo-faculteit. Zij is hoogleraar Economie van de Welvaartstaat. Haar onderzoek richt zich op sociale ongelijkheid van de samenleving vanuit een economisch perspectief. Daarnaast is ze onder meer onafhankelijk lid van de SER-commissie Arbeidsmarkt en onderwijsvraagstukken (AMV) en in augustus 2017 is ze benoemd tot lid van de Centrale Plancommissie van het Centraal Planbureau (CPB).

Plantenga gaat de faculteit de komende twee jaar leiden als ad-interim. Hiervoor is gekozen om een aantal belangrijke veranderingsprojecten die onder Annetje Ottow in gang zijn gezet, af te maken, zegt voorzitter van het College van Bestuur Anton Pijpers. "Janneke Plantenga is een ervaren bestuurder die de faculteit goed kent en daarmee voor stabiliteit en bestuurlijke continuïteit kan zorgen."

Plantenga heeft zin in de klus. “Het is een schitterende faculteit met topstudenten en deskundige medewerkers. Rebo staat middenin de samenleving en werkt veel samen met andere faculteiten en externe partners. We zijn steeds op zoek naar de beste inrichting van onze maatschappij. Ik ken als vicedecaan onderzoek, alle drie de departementen al goed. Het is een groot voorrecht om de faculteit te mogen leiden en vertegenwoordigen als interim decaan de komende tijd.”