Kabinet opent jacht op huisjesmelkers

Huisjesmelkers worden harder aangepakt. Verhuurders die het te bont maken, kunnen binnenkort een boete krijgen van bijna 20.000 euro. Uiteindelijk kan de gemeente een pand zelfs onteigenen.

Minister Blok wil de Woningwet aanscherpen, kondigt hij vandaag aan in dagblad Trouw. Verhuurders die te veel Oost-Europeanen in een huis stoppen of studentenhuizen verhuren inclusief ratten en ander ongedierte, voelen de hete adem van de gemeente binnenkort in hun nek.

Als huisjesmelkers na één waarschuwing hun leven niet beteren, krijgen ze een bestuurlijke boete die kan oplopen tot 19.500 euro. Mocht dat niet helpen, dan kan de gemeente een verhuurverbod opleggen en uiteindelijk de eigenaar dwingen om zijn pand af te staan aan bijvoorbeeld een woningcorporatie.

De Landelijke Studenten Vakbond is blij dat minister Blok huisjesmelkers harder wil aanpakken. De LSVb krijgt volgens voorzitter Kai Heijneman vooral klachten over slecht onderhouden studentenhuizen, te hoge huurprijzen en zelfs over intimidaties of bedreigingen.

Dat notoir slechte huisbazen uiteindelijk een verhuurverbod kunnen krijgen, is volgens de LSVb een prima maatregel. Maar de bond vraagt zich af wat er met de studenten gebeurt die in het onverhuurbaar verklaarde pand wonen. “Het mag nooit zo zijn dat studenten nog meer de dupe worden van de huisjesmelker. Zij mogen dus niet op straat komen te staan”, vindt Heijneman.

Ook als de gemeente een verhuurder dwingt zijn pand over te dragen aan bijvoorbeeld een corporatie, wil de LSVb dat huurders wettelijk beschermd worden. Studenten moeten in het huis kunnen blijven wonen of een vervangende kamer krijgen.

De voorganger van Blok, CDA-minister Spies van Binnenlandse Zaken, werkte al aan de wijziging van de wet. Vooral grote steden willen dat het makkelijker wordt om huisjesmelkers aan te pakken. Ze staan nu vaak machteloos tegenover verhuurders die tientallen panden laten verkrotten. Eigenlijk vroegen gemeenten om maatregelen waarmee ze in één keer alle panden van een malafide verhuurder konden aanpakken, maar dat zou op Europese bezwaren stuiten.

Minister Blok legt zijn plannen vanaf vandaag voor aan een aantal organisaties, waaronder de Vereniging van Nederlandse Gemeenten en de koepelorganisatie van de 12 provinciën. Hij wil de wetswijziging voor de zomer aan de Tweede Kamer voorleggen. De wijziging moet dan per 1 juli 2014 ingaan.

Tags: huisbaas