Kikker in je bil, 1 april

Als goedmakertje voor hun 1 aprilgrap deelden HR-medewerkers kikkers met madeliefjes uit.

Nee, de Uraad gaat geen campagne voeren voor kleine mensen. En nee, in het Bestuursgebouw kun je niet je modelspoortreintjes kwijt op de kamer van de rector. Negen grappen en grollen.

1) Het was natuurlijk een knipoog naar het diversiteitsdebat dat plaatsvindt binnen de universiteit en op onze eigen site. De oproep van de universiteitsraad om de “de universiteit toegankelijker te maken voor kleine mensen” en “meer op de kleintjes te letten” was uit onze grote duim gezogen. Met dank aan de sportieve studenten van de raad.

De belangenvereniging B-Short bestaat dus niet. Wel is er maandag écht een debat over diversiteit in de Boothzaal en heet onze stagiair op de foto’s écht "De Groot" van achteren.

De Telegraaf (“Meldpunt voor kleine mensen”) en de Provinciaalse Zeeuwse Courant (“Universiteit let niet op de kleintjes”) vonden het een heel geloofwaardig verhaal en berichtten deze week op serieuze toon over de campagne. Dat was tenminste wat we konden vinden via krantenverzamelsite Blendle, hier en hier.

2) In het Bestuursgebouw stichtte directeur Joop Kessels de afgelopen maand verwarring en discussie met zijn mails (pdf) en posters (pdf) over het project ‘UU Shuffle’. Met ingang van het nieuwe kwartaal (sic) zouden mensen die veel samenwerken een gezamenlijke werkruimte mogen claimen. Opmerkelijker was dat ook mensen met eenzelfde “vrijetijdsbesteding of hobby” in aanmerking kwamen.

Zelfs de DUB-redactie dacht begin maart niet meteen aan een 1 aprilgrap en hing bij Kessels aan de bel. “Ik zou er zeker iets over schrijven”, kregen we te horen.

De grap was een initiatief van de afdeling HR. Daar kwamen ook de ongeveer twintig reacties binnen. Sommige medewerkers boden spontaan aan om bij Kessels zelf op de kamer te komen zitten. Ook was er iemand die heel graag met de rector hun gezamenlijke passie voor modelspoortreintjes wilde uitleven.

Als goedmakertje deelden de HR-medewerkers vrijdag kikkers uit steekschuim met madeliefjes uit.

3) Onze Tilburgse collega’s van het universiteitsblad Univers kwamen met het nieuws dat hun universiteit de nieuwe shirtsponsor wordt van voetbalclub PSV. Door de deal zou de universiteit laten zien “te willen scoren”. De Eindhovense club zou iets willen doen aan “het dommige imago” van voetballers.

4) Hoe zorg je dat studenten beter gaan leren? Laat ze slapen op hun hogeschool, oppert de Vereniging Hogescholen vandaag. Het brein van lerende adolescenten functioneert immers het best in hun slaap.

Dus gaan hogescholen slaapzalen bouwen waar studenten meteen na de les een dutje kunnen doen. De studenten van het Interstedelijk Studenten Overleg zien het wel zitten, twitteren ze: “Eindelijk studentgericht onderwijs.”

5) De Universiteit Leiden neemt de uitkomsten van slaaponderzoek ook serieus en gaat ’s avonds de koffieautomaten uitzetten: na 18.00 uur kun je er geen koffie meer halen. Dat is voor iedereen beter, denkt de universiteit.

6) De Open Universiteit heeft iets anders bedacht om het onderwijs te verbeteren: een datingplatform voor haar studenten. Want een relatie verhoogt de kans op studiesucces. “Voor studenten die hun partner al gevonden hebben of voor wie dit allemaal niet hoeft, biedt het platform ook vele mogelijkheden voor het opbouwen van een academisch en professioneel netwerk.”

7) De TU Delft doet ook een duit in het zakje. Het team van de raceauto op zonne-energie heeft nu zonnepanelen voor de nacht uitgevonden. “Hierdoor zal het team een enorm voordeel hebben tegenover de andere zonneraceteams tijdens de race in Zuid-Afrika”, aldus een juichend persbericht. Consumenten kunnen ook zo’n paneel krijgen. Ze komen in april beschikbaar.

8) De Radboud Universiteit Nijmegen had dringend behoefte aan toiletcoaches. “Mensen laten resten achter in het toilet, gebruiken te veel toiletpapier en trekken de handdoekmachines kapot”, vertelt schoonmaakster Jannet. Dus dan kun je als universiteit niet anders dan coaches aanstellen.

9) En dan was daar ook nog die droomvacature van de NS voor een backpackende e-onderzoeker. Een jaar lang betaald de wereld rond reizen om de situatie op het spoor in landen als Ijsland, Suriname en Nicaragua in beeld te brengen, welke student wil dat nu niet? Alleen jammer dat er in de genoemde landen geen treinen rijden. De NS kreeg 750, al dan niet serieuze, reacties

Hieronder het wervingsfilmpje:

Tags: 1 april