Koninklijke onderscheiding oud-rector Gispen

Oud-rector Willem Hendrik Gispen (69) kreeg tijdens de opening van het academisch jaar tot zijn eigen verrassing een lintje. Het was één van de laatste daden van Yvonne van Rooy als collegevoorzitter. Zij mocht het lintje opspelden bij haar voormalige collega die nu Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw is.

Majestueus gingen de armen van Gispen de lucht in. “Dank Hare Majesteit dat het haar behaagd heeft mij deze eer toe te kennen,” zei de opgewonden ridder tegen Van Rooy. “Ik ben al 50 jaar verbonden aan deze universiteit en dat vind ik al een enorme beloning.”

Gispen wordt door Van Rooy geroemd als één van de vaders van het Utrechtse onderwijsmodel. “Precies tien jaar geleden gaf hij daar in deze kerk de eerste krachtige aanzet toe”, vertelt Van Rooy. “Gispen gaf de impuls voor een uitdagend studieklimaat in zijn toespraak De kracht van karakter; de student centraal.” Utrecht was toen de eerste universiteit die de BaMa-structuur invoerde.

Toch is dat niet de enige reden voor de onderscheiding. Gispen is een internationaal gerenommeerd neuro-wetenschapper. In 1980 werd hij hoogleraar en in 1988 directeur van het Rudolf Magnus Instituut voor Neurowetenschappen. Van 1996 tot 1999 was hij decaan van de faculteit Geneeskunde en vice-voorzitter van het UMC Utrecht.  Van april 2001 tot 12 oktober 2007 was hij rector s van de Universiteit Utrecht. Recent nog was hij (interim) Dean van de Roosevelt Academy in Middelburg. Sinds 2007 is hij Universiteitshoogleraar.

Gispen is meer dan een harde wetenschapper. Hij is heel actief in het Utrechtse, hij was onder meer voorzitter van de Koninklijke Rederijkerskamer Jan van Beers. Ook schreef hij een tiental monografieën over Utrecht en over Utrechtse geschiedenis gekoppeld aan kunst en wetenschap. Als rector heeft hij ervoor gezorgd dat de universiteit actief deelneemt aan de culturele zondagen.