Krijgen we nou wél of géén autovrije Drift?

Bankjes langs de waterkant, een fietsparkeerverbod, vijfhonderd nieuwe parkeerplekken en een verbod voor autoverkeer. De gemeente is goed op weg om van de Drift een pareltje te maken, maar waarom rijden er nog steeds auto’s in de straat?

De dikke rijen geparkeerde fietsen voor de UB zijn verdwenen en de nieuwe bankjes zorgen voor een fraai aanzien van de Drift. De resultaten van de meeste maatregelen van de gemeente om het straatje op te knappen zijn duidelijk zichtbaar. Maar er is één ingreep waar studenten nog niets van merken: het autoverbod.

DUB schreef eerder dat de Drift autovrij zou worden, maar dat is nog niet het geval. Omwonenden hebben namelijk bezwaar aangetekend tegen het afsluiten van de Drift voor autoverkeer.

“Onder ons complex hebben wij een garage met zo’n vijftig auto’s. Door het afsluiten van de Drift is er voor ons nog maar één mogelijkheid om de stad uit te komen en dat is via de busbaan op een zeer onoverzichtelijke en gevaarlijke plek”, zegt Evert-Jan Broer namens de vereniging van eigenaren van de woningen aan het Hof van St. Jan in de Boothstraat – parallel aan de Drift.

Volgens Broer moeten omwonenden bij een autoverbod bovendien een flink eind omrijden. “De Drift wordt niet afgesloten voor bestemmingsverkeer, waaronder vrachtwagens die de instellingen aan de Drift dagelijks bevoorraden. Wij vragen ons dan ook af waarom onze auto’s wel geweerd moeten worden.”

In een video van DUB noemde student Harm de Jong, fractiemedewerker van Student & Starter, het “eigenlijk ontzettend zonde” dat er nog steeds auto’s door de Drift rijden. De Utrechtse gemeenteraadsfractie zet zich al lange tijd in voor een autovrije Drift.

De gemeente wil van de Drift een ‘verblijfs- en ontmoetingsruimte’ maken. Een ontmoetingsruimte waar voortdurend auto’s doorheen rijden, past volgens Student & Starter niet in dat plaatje. “De auto’s nodigen nu niet echt uit om lekker op de Drift te zitten. Een autoverbod is daarom volledig op zijn plaats”, licht De Jong toe.

“Nu de Drift een parkeerverbod voor fietsen en brommers heeft, wordt er bovendien juist aan auto’s de ruimte geboden om door de straat heen te rijden. Eerder was er een kans dat je auto niet langs de rijen geparkeerde fietsen zou komen of dat er fietsen tegen je auto zouden vallen. Er ontstaat dus eigenlijk een nieuw probleem.”

Broer ziet niet het gevaar van de Drift als sluiproute. “De stroom auto’s zal niet opeens groter worden, want dan was dat al wel eerder gebeurd.”

Eind september gaan de omwonenden in gesprek met de gemeente Utrecht. “We hebben de gemeente gevraagd om een ontheffing van het autoverbod voor onze voertuigen, maar dat is moeilijk te handhaven. Ook hebben we andere alternatieven aangeboden en gevraagd om cijfers ter onderbouwing van de drukte waarover wordt gesproken.”

Als de gemeente en de omwonenden in het gesprek niet tot een gezamenlijke oplossing kunnen komen, dan volgt er begin oktober een uitspraak door de juridische afdeling: wél of géén autovrije Drift. Mocht het besluit van de gemeente zijn dat de Drift autovrij wordt, dan kunnen de omwonenden nog naar de bestuursrechter stappen.