Laatste kans voor Islamitische hogeschool

Dat staat in een brief van demissionair minister Bussemaker aan de Tweede Kamer. Ze dreigt met ingrijpen zodra het verscherpte toezicht daar reden voor geeft, schrijft ze. Maar die ziet ze nu nog niet, ook al is er veel mis.

Vorig jaar kwam de hogeschool, die zich destijds nog universiteit noemde, in de problemen. De rector en de penningmeester waren opgepakt wegens fiscale fraude met donaties.

Dus kwam het voortbestaan van de hogeschool,  van wie alleen de masteropleiding Islamitische Geestelijke Verzorging geaccrediteerd is, in gevaar. De Onderwijsinspectie startte een onderzoek, dat vorige week is afgerond.

De administratie is een puinhoop, blijkt daaruit. Jaarrekeningen zijn niet goed gecontroleerd en geld raakt zoek. “De bevindingen van de inspectie baren mij ernstige zorgen”, aldus Bussemaker.

Maar er is nu een nieuw bestuur aangetreden en dat krijgt van haar een kans. Dit nieuwe bestuur zal zich de komende tijd moeten bewijzen, schrijft de minister, terwijl de situatie “zeer fragiel” is.

De weg omhoog lijkt nog niet gevonden. Het onderzoek was nog maar net afgerond toen de Onderwijsinspectie een “ernstig signaal” ontving dat de hogeschool geen goede start van het studiejaar heeft gekend. Wat er precies aan de hand is, staat niet in de brief. De inspectie wil er niets over zeggen en de hogeschool konden vanmorgen niet reageren.

Woordvoerder Rasit Bal, sinds vier weken aan de hogeschool verbonden, weet niet waar het signaal vandaan komt. “Op de collegedagen komen de studenten en krijgen hun les. Het loopt allemaal volgens het rooster.” Er zijn nu eenmaal altijd opstartproblemen, zegt hij, vooral voor nieuwe studenten, maar er is volgens hem niets vreemds gebeurd. Misschien, speculeert hij, is iemand weggegaan die zijn vertrek legitimeert met zulke ‘signalen’, of misschien slaat het op de ‘bestuurlijke verhoudingen’ waar de hogeschool aan werkt. Maar met het onderwijs gaat het goed.

De bachelor- en masteropleiding van de hogeschool zijn geaccrediteerd, dus ze mogen erkende diploma’s uitgeven. Bij ernstige problemen kan minister Bussemaker tegenwoordig eisen stellen en anders de erkenning intrekken, ook bij onderwijsinstellingen die geen overheidsbekostiging krijgen.

De IUE moet overigens niet verward worden met zijn stadsgenoot, de Islamitische Hogeschool Rotterdam. Die kwam eveneens in opspraak, maar om andere redenen.