Lagere onderzoekbeurs beter voor onderwijs

Nederlandse topwetenschappers moeten meer lesgeven. De huidige manier van wetenschapsfinanciering zorgt ervoor dat toponderzoekers hun onderwijstaken verwaarlozen.

Dat zei Barbara Oomen, dean van de Roosevelt Academy, vanmorgen bij BNR Radio. “Topwetenschappers hebben een maatschappelijke verantwoordelijkheid om jonge mensen te inspireren”, licht ze toe. “Wetenschappers worden immers betaald van belastinggeld.”

Er zit volgens Oomen “een weeffout” in de manier waarop de Nederlandse wetenschap gefinancierd wordt. De beurzen die NWO aan onderzoekers geeft, zijn volgens Oomen zo hoog dat ze daarmee hun lestaken kunnen afkopen. “De beste Nederlandse wetenschappers krijgen in feite een premie om niet voor de klas te staan”, verzucht ze.

Om die reden zouden de beurzen wat Oomen betreft wel wat kleiner mogen zijn. “Heel veel hoogleraren zouden dat graag willen”, is haar overtuiging. Zelf geeft ze college aan eerstejaars Rechten van de Roosevelt Academy.

Topwetenschappers voor de klas zetten zou geen extra kosten met zich meebrengen. “Universiteiten krijgen gewoon geld van de overheid om goed onderwijs te geven. Maar op dit moment gaat het meeste geld naar de masterfase, terwijl je studenten juist meteen moet motiveren om onderzoek te doen.”

Het onderwijssysteem in de Verenigde Staten bewijst volgens Oomen dat het mogelijk is: “Het is daar voor de top van de wetenschap volkomen normaal om les te geven aan eerstejaars.” Ook in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk staan veel meer toponderzoekers in de collegezaal dan in Nederland.