Leiden schaft doorstroommaster politicologie af

Leidse studenten politicologie mogen vanaf 2015 niet meer vanzelfsprekend beginnen aan de master die bij hun bacheloropleiding hoort. Ze moeten gemiddeld een 6,5 staan om toegelaten te worden, of heel erg gemotiveerd zijn.

Universiteiten mogen hun bachelorstudenten vanaf september 2014 voor alle masteropleidingen selecteren. Politicologie in Leiden is voor zover bekend de eerste opleiding die daadwerkelijk afrekent met de doorstroommaster. Wie in 2015 wil beginnen moet minstens een 6,5 hebben behaald, meldt universiteitsblad Mare. In 2016 wordt dat misschien een zeven.

Studenten worden niet alleen geselecteerd op hun gemiddelde eindcijfer, laat een woordvoerder desgevraagd weten, al blijft dat wel het belangrijkste criterium. Ook de motivatie van een student, zijn cv en studietempo tellen mee. “Een student met een zes die een geweldige motivatiebrief schrijft, heeft dus ook kans om toegelaten te worden.”

De doorstroommaster is in 2013 uit de wet gehaald. Het kabinet hoopt dat studenten beter gaan nadenken over welke master ze willen doen, en in welke stad. De Raad van State, die wetsvoorstellen van commentaar voorziet, had vorig jaar kritiek op de maatregel: door de nadruk op excellentie vallen gemiddelde studenten straks misschien overal buiten de boot, vreesde de Raad.

Minister Bussemaker is daar niet bang voor, zei ze toen, maar toch bouwde ze een noodrem in. Als het nodig is kan ze onderwijsinstellingen verplichten bepaalde bachelors zonder extra eisen toe te laten tot een masteropleiding.