Leids dispuut geschorst na ontgroening op straat

Enkele leden van een damesdispuut van Minerva zijn door de vereniging geschorst na een smerige ontgroening om de hoek bij studentenvereniging Minerva.

De besmeurde nieuwe leden van het dispuut droegen een soort luier met een bruine vlek op hun billen. Ze moesten een zwembril op en liepen in polonaise naar de sociëteit. Het werd allemaal gefilmd door een journalist van het Leidsch Dagblad.

De ontgroeners probeerden de journalist weg te sturen, ook al bevond hij zich op de openbare weg. Ze drongen aan en bleven vragen naar zijn ‘pasje’. Een studente dreigde zelfs de politie te bellen en hield een hand voor de camera. Als hij wilde filmen, zou hij toestemming moeten vragen aan het bestuur van Minerva.

Dat bestuur heeft de ontgroeners nu geschorst na het zien van het filmpje. “De vertoonde beelden zijn absoluut niet representatief voor LSV Minerva en haar leden”, aldus een verklaring. “Het bestuur distantieert zich van de vertoonde beelden en betreurt de handelswijze van het damesdispuut. Van tevoren zijn er afspraken gemaakt over deze inauguratie, die de dames tijdens deze inauguratie nadrukkelijk hebben genegeerd.”