Leidse neurowetenschapper wint finale FameLab

Welke bètawetenschapper kan het best uitleggen wat hij eigenlijk doet? De Leidse neurowetenschapper Marcia Brandenburg won gisteren de Nederlandse finale van FameLab en mag naar de internationale wedstrijd in Groot-Brittannië.

Freek Vonk en Robbert Dijkgraaf kunnen het als geen ander: wetenschappelijk onderzoek toegankelijk maken voor een breed publiek. De tien Nederlandse finalisten van FameLab deden het gisteren ook: in drie minuten hun onderzoek uitleggen aan het grote publiek, dat over het algemeen niet zo een-twee-drie begrijpt waar die bèta’s nu mee bezig zijn.

Grote winnaar is Maria Brandenburg, promovenda aan de Universiteit Leiden. Ze doet onderzoek naar kinderen met autistische symptomen en won gisteren zowel de vakjuryprijs als de publiekprijs voor haar pitch.

De jury prees de passie waarmee de promovenda over haar onderzoek vertelt en de vergelijkingen waarmee ze ingewikkelde hersenfuncties begrijpelijk weet te maken, vertelt projectleider Anne Devi Markus van FameLab.

Brandenburg gaat nu naar het Cheltenham Science Festival in juni in Groot-Brittannië om haar onderzoek te presenteren en ze mag als winnaar van de publieksprijs stage lopen bij de wetenschapsredactie van omroep NTR. “Dat festival is geweldig”, aldus Devi, “en Marcia zou graag willen dat media meer aandacht besteden aan autisme. Ze heeft dus erg haar best gedaan om ook de publieksprijs te winnen.”