Leuvenplein is in 2018 groene oase

Deze parkeerplaatsen worden vervangen door gras en bomen, foto's DUB

Het Leuvenplein is het gebied dat wordt omsloten door Casa Confetti, het Bestuursgebouw en het Ruppertgebouw in De Uithof. Het plein heeft één ingang voor auto's en vrachtverkeer dat aan de Leuvenlaan ligt. Aan de voet van de studentenflat is een kleine parkeerplaats en er zijn enkele plaatsen voor de dienstauto's en gasten van het College van Bestuur. Ook de medewerkers van de postkamer stoppen hier met hun busjes. Verder is er een grote fietsenstalling die met name is bedoeld voor medewerkers.

De ergernissen over deze inmiddels te kleine en te oude fietsenstalling voor het Bestuursgebouw zijn legio en al jaren oud. Nu ligt er dan eindelijk een “bijna definitief” plan dat donderdag 2 november in de Dienstraad is gepresenteerd.

De twee meest radicale veranderingen zijn het definitieve verdwijnen van de 21 parkeerplaatsen tussen Casa Confetti en het gemeentelijk monument de Sterrentoren. Er blijft voor de studentenflat alleen een invalidenparkeerplaats over. Ook het huidige fietsenhok in de oksel van het Bestuursgebouw gaat daar weg.

ruppertgebouw.jpgOp de plek van de witte auto's komt de nieuwe fietsenstalling

De nieuwe fietsenstalling komt voor het Ruppertgebouw te staan. Het wordt een langgerekt gebouw met aan weerszijden een ingang. In en om de overdekte stalling zullen bomen voor schaduw zorgen.. In het openbare gedeelte van de stalling kan iedereeen zijn fiets kwijt, daarnaast is een deel van de stalling niet openbaar. Dit gedeelte is bedoeld voor medewerkers van het bestuursgebouw met een toegangspas. In de overdekte stalling is ruimte voor 260 fietsen. Daarbovenop is plaats voor twintig dienstfietsen en fietsen en scooters van het Facilitair Service Centrum. Buiten de stalling komen op drie verschillende plekken nog extra fietsbeugels te staan waaraan 192 tweewielers kunnen worden vastgezet. In totaal is er dus ruimte voor 436 fietsen. Voor motoren komen acht zogeheten grondankers waar de motor aan vastgezet kan worden.

De enige auto’s die op het plein worden getolereerd, zijn de auto’s van mindervaliden, de busjes van de postkamer, de dienstauto’s van het College van Bestuur en gasten voor het bestuur. Deze staan ingetekekend bij de entree van het plein. Voor hulpdiensten blijft het plein toegankelijk.

De bewoners van Casa Confetti die hun auto op het plein parkeren, moeten uitwijken naar de parkeergarage aan de Sorbonnelaan of de Cambridgelaan. Dat was bij de bouw van de studentenflat in 2006 al afgesproken met studentenhuisvester SSH van wie de flat is, zo kreeg de Dienstraad te horen.

Het Leuvenplein krijgt nieuwe bestrating en wordt een stuk groener. De huidige bomen, waarvan een aantal niet gezond meer is, verdwijnen. Er komen dertig nieuwe volwassen bomen voor in de plaats. De huidige autoparkeerplaats wordt een grasveld en over het plein verspreid zullen ‘groene’ zitelementen komen. Verschillende zones op het plein worden gemarkeerd met groene heggen.

fietsenstalling.jpgDe huidige fietsenstalling op het Leuvenplein: te vol, te oud, te onhandig

De leden van de Dienstraad reageerden verheugd op de plannen. Hun enige zorg is het aantal plekken in de fietsenstalling, zeker het deel dat is afgeschermd met een hek. Zij vragen zich af of het aantal wel genoeg is. De opstellers van het plan van de directie Vastgoed & Campus denken van wel, vooral omdat de fietsen efficiënter geparkeerd kunnen worden vanwege het type rek dat er komt: er passen makkelijker fietsen in met bijvoorbeeld een breed stuur. Er komen geen etagerekken omdat de stalling dan te hoog wordt en deze licht wegneemt voor de onderwijszalen in het Ruppergebouw.

De Dienstraad vroeg ook of er oplaadpunten komen voor E-bikes en E-scooters. Hoewel er elektrapunten zijn voorzien, zal Vastgoed & Campus kijken hoe deze te gebruiken zijn voor het opladen van een fiets of scooter.