Lijn 150 van De Uithof naar Almere stopt in juli

“Ik neem deze bus bijna dagelijks met een paar andere studenten. Nu deze bus verdwijnt, zijn wij bijna twee keer zo lang onderweg om in Utrecht te komen. De buslijn is altijd erg druk met zowel studenten als mensen die naar hun werk gaan. Ik snap niet waarom deze pilot niet wordt voortgezet”, aldus student Kasper Jungeling op Facebook.

In maart besloot Connexxion te stoppen met een proef die in 2012 begon.Vanaf toen reed er in de spits dagelijks een bus tussen Almere en De Uithof. Het ministerie van Infrastructuur & Milieu besloot de financiering deze zomer stop te zetten. Volgens de busmaatschappij was de lijn zonder extra geld niet rendabel. De buslijn kost ongeveer 750.000 euro per jaar en heeft op jaarbasis een exploitatietekort van ongeveer 600.000 euro.

Er kwam direct protest toen bekend werd dat lijn 150 uit de dienstregeling werd gehaald. Een petitie werd door 500 mensen ondertekend. Ook de gemeentes Almere, Huizen, Blaricum, Eemnes en Laren pleitten voor het behoud van de lijn en waren bereid te investeren in de lijn.

Van de provincie Utrecht werd nog 200.000 euro per jaar gevraagd. Dat voorstel is in de vergadering van Provinciale Staten van afgelopen maandag verworpen. Hierdoor is het doek voor de lijn definitief gevallen.