Linkse studenten lasten bijeenkomst af na bedreigingen

Uitsnede van poster voor de afgelaste bijeenkomst

De bijeenkomst ‘Fifty shades of fascism’ zou gaan over ‘het gevaar van opkomende fascistische bewegingen’, aldus de Facebookpagina. Eén van de sprekers zou de feministe Anne Fleur Dekker zijn.

Het ISSO kreeg de afgelopen weken aanwijzingen dat rechts-extremisten een “gewelddadige actie” aan het voorbereiden waren tegen Dekker. Ook waren er signalen dat aanhangers van Forum voor Democratie de bijeenkomst wilden verstoren. “Dat hebben ze eerder gedaan in Rotterdam bij een bijeenkomst van de Jonge Democraten”, zegt ISSO-woordvoerder Ewout van den Berg.

Er volgde een gesprek met cultureel studentencentrum CREA, waar het evenement zou plaatsvinden. Omdat er toen volgens Van den Berg nog geen duidelijkheid kon worden gegeven over eventuele beveiliging, besloot het ISSO het evenement uit voorzorg af te gelasten. “We hebben er lang over nagedacht, ook omdat we extreemrechts niet het gevoel wilden geven dat ze gewonnen hadden, maar veiligheid gaat boven alles.”

CREA zegt dat het wel degelijk beveiliging had willen inhuren. “Ik hecht grote waarde aan het vrije woord”, zegt programmamaker Carlo van Munster. “Onze evenementen zijn voor iedereen toegankelijk. Ik vind dat het mogelijk moet zijn dat mensen met een andere mening bij elkaar komen.”

Hoewel hij zich kan voorstellen dat het ISSO schrok van alle commotie, zou Van Munster graag zien dat de bijeenkomst alsnog op een ander moment doorgaat, zo nodig met beveiliging. “Ik vind het heel kwalijk dat we wijken voor bedreigingen.” Het ISSO vindt dat in principe een goed idee, mits er genoeg tijd is om de bijeenkomst goed voor te bereiden.