Lintjesregen in Academiegebouw

De gelauwerden van links naar rechts: Bert Leufkens, Cor Jansen, Piet Gros. En naast rector Bert van der Zwaan: Wim Turkenburg en Micha de Winter. Foto: Wieke Eefting

Energiedeskundige Wim Turkenburg en pedagoog Micha de Winter zijn twee van de vijf UU-hoogleraren die vrijdagochtend een koninklijke onderscheiding kregen. Ook directeur Communicatie & Marketing Cor Jansen ontving een lintje.

Wim Turkenburg werd benoemd tot Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw. Hij kreeg nationale bekendheid als deskundige die in 2011 in het NOS-journaal uitleg gaf over de kernramp in Fukushima. In Utrecht stond Turkenburg aan de basis van het Copernicus-Instituut en van het Utrecht Centrum voor Energie-onderzoek, dat inmiddels is opgegaan in het Utrecht Sustainability Institute. Tijdens de reorganisatie van de faculteit Bètawetenschappen dreigde de onderzoeksgroep van Turkenburg te  verdwijnen, maar uiteindelijk bood de Geofaculteit onderdak. Turkenburg ging vorig jaar met emeritaat.

Ook hoogleraar Piet Gros kreeg in het Academiegebouw door rector Van der Zwaan de hoogste civiele onderscheiding opgespeld. Dankzij het onderzoek van de directeur van het Utrechtse Bijvoet Centrum naar de werking van het menselijk immuunsysteem, konden er grote stappen worden gezet naar de ontwikkeling van medicijnen voor reuma, nierziekten en hart- en vaatziekten. Piet Gros kreeg in 2010 de Spinozaprijs.

Drie andere hoogleraren werden vrijdag opgenomen in de Orde van Oranje Nassau. Voor het grote publiek is pedagoog Micha de Winter waarschijnlijk de bekendste van het drietal. Als hoogleraar Maatschappelijke Opvoedingsvraagstukken mengt hij zich in tal van debatten, recent naar aanleiding van het geweld op de voetbalvelden.

Ook hoogleraar Farmaco-Epidemiologie, tevens voorzitter van het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen, Bert Leufkens en hoogleraar Moderne Nederlandse Letterkunde Wiljan van den Akker kregen een lintje. Geesteswetenschappendecaan Van den Akker moest vanwege een ziekenhuisopname verstek laten gaan bij de ceremonie.

Het enige lintje dat vrijdag in het Academiegebouw werd uitgereikt aan een niet-wetenschapper was voor de directeur Communicatie & Marketing van de UU, Cor Jansen. Jansen wordt gelauwerd vanwege zijn bijdragen aan de vernieuwing van het universitaire communicatie- en marketingbeleid. Daarnaast is Jansen voorzitter van sportvereniging Zwaluwen Utrecht 1911, waar leden met zeer verschillende sociaal-economische achtergrond samen sporten. Ook was hij onder meer betrokken bij de organisatie van de startetappes van de Giro d’Italia Utrecht in 2010.

Er zijn ook UU’ers die vrijdag in hun eigen woonplaats elders in het land zijn onderscheiden. Zo kreeg emeritus hoogleraar Adoptie René Hoksbergen een lintje in Soest.