LSVb: 'Nog steeds misleidende voorlichting'

Opleidingen bestoken studiekiezers nog steeds met ‘misleidende’ en ‘incomplete’ informatie, concludeert de Landelijke Studenten Vakbond. Claims in brochures zouden niet betrouwbaar zijn.

Voorlichtingsfolders moeten ‘objectief’ en ‘vergelijkbaar’ zijn, stelt de LSVb in een onderzoek naar voorlichtingsmateriaal. Zeker nu het steeds belangrijker wordt om op tijd af te studeren en er niet meer oneindig van opleiding geswitcht kan worden. Maar er moet nog veel verbeteren, schrijft de bond na het vergelijken van 101 brochures van dertien universiteiten. De technische universiteiten in Eindhoven en Delft komen er het best vanaf, de Vrije Universiteit het slechtst. De UU zit in de lage middenmoot.

Informatie over onder meer de internationale sfeer bij opleidingen en het nauwe contact tussen docenten en studenten zou onbetrouwbaar of zelfs “misleidend” zijn. De studentenorganisatie schrijft dat claims in folders namelijk niet worden ondersteund door de uitkomsten van de Nationale Studenten Enquête en de beoordelingsrapporten van onderwijskeurmeester NVAO.

Bij veel opleidingen is het mogelijk om een semester in het buitenland te studeren, maar volgens de LSVb zegt dat niet genoeg. De onderzochte studies hebben geen speciaal keurmerk en sommige worden in het Nederlands gegeven. “Hierdoor rijst de vraag in hoeverre de opleidingen een waarheidsgetrouw beeld van de internationale sfeer schetsen”, concludeert de bond. “Het gebruik van subjectieve informatie moet zoveel mogelijk beperkt worden.”

Ook ontbreekt er volgens de LSVb nog steeds veel informatie in de brochures. Bijna nergens wordt vermeld hoeveel studenten de eindstreep halen en wat deze afgestudeerden verdienen. Om die reden lanceerde de bond vorig jaar samen met andere jongerenorganisaties het plan voor ‘studiebijsluiters’: een tabel waarin informatie wordt gegeven over studiesucces, studenttevredenheid en de baankansen van een opleiding. Op die manier zouden aankomend studenten de cijfers eenvoudig naast elkaar kunnen leggen.

Vier hogescholen doen dit inmiddels. Demissionair staatssecretaris Zijlstra heeft gezegd dat in 2014 alle hogescholen en universiteiten studiebijsluiters voor hun opleidingen moeten hebben.

Tags: lsvb