LSVb: 'Student Hotels schenden rechten van studenten'

In Student Hotels betalen studenten te veel voor hun kamer en genieten ze geen huurbescherming. Gemeenten moeten ingrijpen, vindt de Landelijke Studenten Vakbond.

In onder meer Amsterdam, Groningen en Den Haag zijn er de laatste jaren Student Hotels geopend: hotels die studenten voor maximaal een jaar een gemeubileerde kamer aanbieden en verschillende andere faciliteiten verzorgen. Volgens de LSVb gaat het landelijk om 2400 kamers. Er zijn plannen om ook in Maastricht, Enschede en Eindhoven hotels te bouwen.

Omdat ze werken met een hotelvergunning, hoeven de hotels zich niet aan het huurrecht te houden en zijn studenten wettelijk niet zo goed beschermd als gewone huurders. Zo kunnen ze veel gemakkelijker op straat worden gezet dan studenten die een reguliere kamer huren, waarschuwt de Landelijke Studenten Vakbond (LSVb).

Het tarief voor een hotelkamer van 19 vierkante meter kan oplopen tot 1100 euro per maand. Wie zijn kamer eerder wil verlaten dan van te voren is vastgelegd, kan zijn contract aan een andere student doorgeven, maar volgens de voorwaarden kost dat 350 euro. Als je te laat betaalt, krijg je een boete van 25 euro en wordt de kamerdeur geblokkeerd. Ook kunnen studenten verplicht worden naar een andere kamer te verhuizen.

“De Student Hotels glippen momenteel tussen de mazen van de wet door”, zegt LSVb-voorzitter Jarmo Berkhout. “Dat kan niet. Ze moeten als reguliere woningen gezien worden, zodat studenten meer beschermd zijn en normale huurprijzen betalen.”

Mochten de gemeenten niet willen meewerken, dan hoopt Berkhout dat de landelijke politiek een duit in het zakje wil doen.

Student Hotels herkent zich niet in het beeld dat de LSVb schetst. Het bedrijf zegt zich vooral te richten op internationale studenten die vaak maar een korte periode in Nederland blijven. De kamers zijn volledig ingericht en studenten kunnen gebruikmaken van allerlei voorzieningen. De door de LSVb genoemde huurprijs zou een vertekend beeld geven: er zijn ook kamers die 635 euro per maand kosten.