LSVb: veel klachten over negatief bindend studieadvies

Bezwaar gemaakt tegen een negatief bindend studieadvies? Door afwezigheid van personeel tijdens de vakantie is het soms lang wachten op een reactie. Bij studentenvakbond LSVb regent het deze zomer klachten hierover.

De LSVb ontvangt elk jaar klachten van studenten die als gevolg van een bindend studieadvies (bsa) hun studie niet mogen voortzetten. Maar deze zomer zijn het er wel erg veel. En daarom besloot de studentenvakbond de media maar eens op te zoeken.

Vorige week bracht de LSVb naar buiten dat er in de zomer “tientallen” klachten worden binnengekomen. Maar nu, een week later, laat de bond aan DUB weten dat er al meer dan 150 klachten over het bindend studieadvies op het bureau van de LSVb liggen.

“De meeste klachten gaan over de bereikbaarheid van universiteiten en hogescholen”, vertelt LSVb-voorzitter Tom Hoven aan DUB. “Er zitten studenten bij die de bindend studieadvies-norm op een paar punten hebben gemist door ziekte of familieomstandigheden, en daarom bezwaar maken. Ze krijgen te horen dat ze eind augustus pas reactie krijgen van de examencommissie, omdat personeel op vakantie is. Pas vlak voor het nieuwe studiejaar horen ze of ze door mogen gaan met hun studie.”

Waarom er dit jaar meer klachten zijn over het bindend studieadvies weet Hoven niet. “Ik kan geen duidelijke reden aanwijzen. We gaan dat onderzoeken op basis van deze klachten.”

Eerstejaars aan de Universiteit Utrecht moeten in het eerste jaar 45 (van de 60) studiepunten halen om door te mogen naar het tweede jaar. De meeste universiteiten hebben een vergelijkbare puntengrens voor eerstejaars. De Universiteit Leiden experimenteert met een bindend studieadvies in het tweede jaar.