LSVb versus huisjesmelkers: 'Neergeschoten student is de druppel'

De Leidse student Max Dijkstra was naar de huurcommissie gestapt om huurverlaging af te dwingen en had zijn huisgenoten geadviseerd om hetzelfde te doen. Toen zijn huisbaas daar de lucht van kreeg ontstond er een hevig conflict. Dijkstra werd ’s nachts door het raam van zijn slaapkamer in zijn been geschoten. Hij verdenkt zijn huisbaas, die volgend jaar voor de rechter moet verschijnen, meldt RTL Nieuws.

Samen met de LSVb, die al jaren aandringt op harde maatregelen tegen huisjesmelkers, doet hij een voorstel om gemeenten meer bevoegdheden te geven.

Een huurder kan zijn huisbaas nu alleen via de huurcommissie vragen om zich aan de regels te houden. De zwaarste sanctie die een huisbaas kan treffen is dat hij de huur moet verlagen en het te veel betaalde moet teruggeven. Bij een volgende huurder begint het spel van voren af aan.

De LSVb wil daarom dat gemeenten de gelegenheid krijgen om actief in te grijpen. Ze moeten steekproefsgewijs of na een tip van de huurcommissie kunnen controleren of een malafide huisbaas nog steeds te veel huur vraagt en een dwangsom of boete kunnen opleggen.

Vorige maand stuurden twaalf wethouders van studentensteden een vergelijkbaar verzoek naar minister Kajsa van Ollongren van Wonen. En vorige week pleitte de Woonbond voor de aanpak van huisjesmelkers via een gemeentelijke huurpolitie.