Meer dan 600 nieuwe fietsparkeerplekken rondom Drift

De gemeente en de universiteit willen rigoureus een einde maken aan de fietsenchaos op de Drift. Vanaf begin 2015 komen er 633 nieuwe plekken waar je je fiets legaal kunt plaatsen.

De nieuwe parkeerplekken moeten ervoor zorgen dat studenten en medewerkers hun fiets niet langer massaal op de Drift parkeren, laat een gemeentewoordvoerder weten. Op het terrein van de universiteit aan de Keizerstraat naast de UB komt een stalling met 330 plaatsen. Op een binnenterrein aan de Boothstraat kunnen straks 120 fietsen worden geplaatst.

De gemeente richt 45 extra plekken in voor de Citybioscoop aan de Voorstraat. Op het Janskerkhof maken vijf parkeerplekken voor auto’s plaats voor een stalling voor 138 fietsen.

Met de nieuwe fietsparkeerplekken hopen gemeente en universiteit voor eens en voor altijd het hoofdpijndossier ‘De Drift’ te kunnen sluiten. Bezoekers van de UB in de binnenstad en de universitaire gebouwen parkeren hun fiets al jarenlang rijendik op de Drift. Dit levert veel overlast op voor passanten. Hulpdiensten klagen dat de fietsen de doorgang versperren.

Begin oktober besloot de gemeente om verkeerd gestalde fietsen te labelen. Fietsen die het label nog droegen, werden vandaag verwijderd. De gemeente kon dinsdagmiddag niet vertellen hoeveel fietsen meegenomen zijn.