Meer en langere bussen naar De Uithof

De bussen die studenten en werknemers naar De Uithof brengen zitten, zeker tijdens de spits, vaak (over)vol. U-OV gaat daarom extra bussen en verlengde bussen inzetten.

Het gaat om de bussen van en naar Rijnsweerd en De Uithof. De bussen op dit traject zijn tijdens de ochtendspits vaak zo druk, dat niet alle reizigers met de bussen mee kunnen, soms worden haltes ook gewoon voorbij gereden als de bus vol zit. Dit probleem speelt al een aantal maanden. In september dit jaar nam U-OV (Qbuzz) al tijdelijke maatregelen, door bijvoorbeeld geleend materiaal in te zetten.

Vanaf 14 december zullen er echter structurele veranderingen plaatsvinden op specifiek de lijnen 71 (Nieuwegein-Doorn), 72/265 (Nieuwegein-Reinsweerd-Bilthoven), 30(Leidsche Rijn–De Uithof), 32 (Maarssen-De Uithof), 252(Amersfoort-Rijnsweerd), 283 (Ijsselstein Binnenstad-De Uithof) en 287(Vianen Lekbrug-De Uithof). Op deze lijnen zullen er extra bussen ingezet worden of grotere bussen rijden, om zo te zorgen dat het probleem wordt opgelost.

In januari 2015 zal voor de medewerkers van de UU de kortingskaart op het openbaar vervoer verdwijnen. Volgens de vervoerder zal dit weinig tot geen invloed hebben op de drukte op deze lijnen en zijn de extra bussen alsnog nodig.

Op internet je bus volgen
Voor wie wil weten waar zijn of haar bus zich bevindt, is er de website van Travic (Transit Visualization Client). Op deze site, die ontwikkeld is door de Universiteit Freiburg en Geops, kun je alle treinen, trams, bussen en metro’s in je omgeving vinden en volgen, zodat je precies weet waar de bus zich op welk moment bevindt.