#Metoo: emeritus hoogleraar California verliest titels

Volgens Danny Gray, die nu werkt bij een personeelsafdeling van de University of California, werd hij als eerstejaars door Kern Holoman verkracht in een jacuzzi. Ze kwamen elkaar nog regelmatig tegen, en Gray kreeg in de jaren daarna meerdere seksuele toenaderingen van de hoogleraar, die op de campus de status van beroemdheid genoot.

Kort na de vermeende verkrachting in 1987 klaagde Gray al meerdere malen bij de universiteit, maar die deed er niets mee. Eerder dit jaar uitte Gray zijn beschuldigingen opnieuw toen de universiteit overwoog om Holoman weer aan te stellen als docent, en weer bleef het stil.

Afgepakt
Maar onder invloed van de #metoo-beweging, die de afgelopen twee maanden een stortvloed aan verhalen van seksueel geweld en intimidatie teweeg heeft gebracht, wordt Gray toch gehoord. De University of California heeft Holoman begin deze week zijn titels emeritus professor en distinguished professor afgepakt.

“De moedige mensen die deze beweging in gang hebben gezet, hebben me doen inzien dat ik me niet hoef te schamen voor wat me is overkomen”, zegt Gray tegen persbureau Associated Press.

“Ik ben verdrietig en het spijt me diep dat mijn gedrag Danny Gray op wat voor manier dan ook dertig jaar lang schade heeft toegebracht”, reageert Holoman. “Onze herinneringen aan die tijd verschillen aanzienlijk, maar mijn spijt is echt.”

Nederland
In het Nederlandse hoger onderwijs zijn ook verhalen over grensoverschrijdend gedrag aan de oppervlakte gekomen, bijvoorbeeld over twee docenten van toneelscholen in Arnhem en Amsterdam. Vorige maand stelde Hogeschool Saxion een medewerker op non-actief wegens seksuele intimidatie.

In de wetenschap gebeurt het ook, blijkt onder meer uit een ontboezeming van hoogleraar Vanessa Evers van de Universiteit Twente en een reeks (anonieme) verhalen van wetenschappers op de website ScienceGuide.

Tags: #metoo