Miljoenensubsidie voor vluchtelingenproject Utrecht

Verschillende partijen waaronder het Utrecht Center for Entrepeneurship van de universiteit hebben bijna 2,8 miljoen euro subsidie gekregen van de Europese Unie voor een bijzonder plan om vluchtelingen op te vangen in Utrecht: Plan Einstein.

Dit voorjaar maakte econoom Hein Roelfsema van de Utrecht School of Economics en het Utrecht Center for Entrepeneurship al bekend dat hij cursussen en workshops ondernemerschap wil geven aan vluchtelingen. Zijn voornemen maakt deel uit van Plan Einstein.

In Plan Einstein werken de gemeente Utrecht, de Universiteit Utrecht, de Volksuniversiteit Utrecht, sociaal ondernemers Social Impact Factory, Vluchtelingenwerk en jongerenhuisvester Socius samen. De universiteit van Oxford gaat onderzoeken of het Utrechtse Plan Einstein succes heeft, het Centraal Orgaan Asielzoekers zorgt voor de huisvesting van de vluchtelingen.

Plan Einstein - dat als officiële naam Utrechts Refugee Launch Pad heeft -  is begin dit jaar ontstaan als idee om vluchtelingen sneller en beter te integreren in de Nederlandse samenleving. Het plan is vernoemd naar de Einsteindreef in Overvecht. Hier heeft de gemeente kantoorpanden verbouwd voor de huisvesting van 38 jongeren uit de wijk en een tijdelijk asielzoekerscentrum voor 400 vluchtelingen voor een periode van twee jaar.

In de panden zijn ook activiteitenruimtes gebouwd voor onder meer ontmoetingen, workshops en cursussen als taalles. Deze lessen staan niet alleen open voor de bewoners. Ook vluchtelingen die elders in de gemeente wonen zijn er welkom, net als de andere bewoners van de wijk Overvecht. Van de jongeren wordt verwacht dat zij activiteiten ontplooien met de vluchtelingen. Het plan past in de filosofie van de gemeente om vluchtelingen die in Utrecht aankomen, in de gemeente te huisvesten als zij een verblijfsvergunning krijgen.

Econoom Hein Roelfsma gaat er cursussen geven over ondernemerschap. De lessen moeten zowel zinvol zijn voor vluchtelingen die een status krijgen als vluchtelingen die niet in Nederland mogen blijven. Er zijn al enige voorbereidingen gedaan, maar vanaf november gaat er meer gas gegeven worden. De bedoeling is dat begin 2017 de eerste vluchtelingen hun intrek nemen aan de Einsteindreef en dan ook de cursussen beginnen. De jongeren kunnen vanaf dinsdag 1 november al hun kamer gaan inrichten.

Plan Einstein was ingediend bij de Europese Commissie die een nieuwe subsidie in het leven had geroepen waarvan ook plannen voor integratie van vluchtelingen onderdeel uitmaakte. In totaal zijn er 378 plannen ingediend waarvan 18 zijn gehonoreerd.