Minder studenten willen naar Turkije

Veel minder studenten zien het nog zitten om in Turkije te studeren of stage te lopen. Ze voelen zich onveilig na verschillende aanslagen en de politieke onrust in het land, blijkt uit een rondgang van de NOS.

Enkele studenten van de Hogeschool Rotterdam die in Turkije studeren, willen wel weer terug naar huis. “Ze moeten nog drie weken ongeveer, maar eind december, begin januari hebben ze aangegeven dat ze terug willen komen”, zegt Elly Kraijveld, manager International Affairs tegen de NOS.

Het aantal Rotterdamse studenten dat graag naar Turkije wil, is vergeleken met vorig jaar gehalveerd. Ook bij Fontys Hogescholen is het aantal geïnteresseerde studenten flink afgenomen: van 30 vorig jaar naar vijf dit jaar.

Een viertal andere hogescholen ziet eveneens dat studenten Turkije mijden. Alleen de Hogeschool Utrecht en Wageningen Universiteit merken geen grote verschillen met voorgaande jaren.

In november bleek dat Turkije hoog genoteerd staat op de lijst van risicovolle landen. De organisatie Scholars at risk telde het aantal incidenten en waarschuwde voor een wereldwijde crisis, die “de veiligheid van zowel studenten als wetenschappers bedreigt”.