Minister bezorgd over Chinese invloed op Groningse vestiging Yantai

“Ik ben van mening dat de academische vrijheid, ook aan een Nederlandse opleiding in het buitenland, nooit ter discussie mag staan”, schrijft ze aan de Tweede Kamer. “Academische vrijheid is een essentiële pijler van het Nederlandse hoger onderwijs.”

Ze reageert op berichten dat China een partijfunctionaris in het bestuur van buitenlandse campussen wil zetten. Tegenstanders van de Groningse plannen menen dat de academische vrijheid daardoor in het geding komt.

De Groningse universiteitsraad, die toch al grote vraagtekens plaatst bij de beoogde campus in Yantai, werd er nog kritischer van. Als de universiteitsraad niet instemt, gaat het plan niet door, onderstreept Van Engelshoven in haar brief.

De politiek kijkt intussen met argusogen naar de buitenlandambities van het Groningse bestuur, juist vanwege de problemen met mensenrechten en censuur in China. Van Engelshovens eigen partij (D66) noemde het een “veeg teken” dat er nu een partijsecretaris in het bestuur van de campus komt.

Ook de minister moet toestemming geven voordat de Rijksuniversiteit Groningen de deuren van haar Chinese filiaal mag openen. De universiteit heeft nog geen officiële aanvraag bij het ministerie ingediend, dus Van Engelshoven wil er niet op vooruitlopen.

Maar als die aanvraag er eenmaal is, zal ze ook kijken of de academische vrijheid gewaarborgd is. Bij de beoordeling van de Groningse plannen zal ze “niet lichtvoetig” met dat criterium omgaan, verzekert ze de Tweede Kamer.