Minister in Utrecht voor eerste werkbezoek aan een universiteit

Minister Ingrid van Engelshoven luncht met studenten van het UCU. Foto: Maarten Hartman

Wat hebben topwetenschappers nodig? Hoe elitair is het University College? Waarom is open science zo belangrijk? Het zijn een paar thema’s die maandag voorbij kwamen tijdens het bezoek van minister Ingrid van Engelshoven aan de Universiteit Utrecht. Het betrof haar eerste werkbezoek aan een van de Nederlandse universiteiten.

“Ik wilde vooral weten wat er in de praktijk leeft en checken of dat overeenkomt met het beleid dat wij voeren”, aldus Van Engelshoven vlak voor ze haar werkbezoek afrondde. Van Engelshoven (D66) is nu een kleine maand minister. Ze studeerde zelf in Leiden en Nijmegen. Ze heeft ervaring als Tweede Kamerlid en als onderwijswethouder in Den Haag.

Ze begon haar bezoek bij het Hubrecht Instituut waar ze met wetenschappers van gedachte wisselde over hun onderzoek en wat ze daarvoor nodig hebben.

Daarna vertrok ze naar het University College Utrecht. Hier had ze een lunch met een aantal studenten. Van Engelshoven wilde weten hoe de studenten het onderwijs ervaren, of de kwaliteit van het Engels voldoende is en wat er wordt gedaan om het UCU breed toegankelijk te houden.

“Je hoort wel dat zo’n University College elitair is. Ik wilde weten hoe dat zat. Het viel mij op dat er goede regelingen zijn om talentvolle studenten met minder geld een beurs te geven.” Ook het niveau van het Engels is op het UCU goed verzorgd, ontdekte Van Engelshoven.

In de Universiteitsbibliotheek bezocht ze de afdeling digitalisering, maar er werd ook gesproken over het vrije gebruik van data. Binnenkort zit ze met haar Europese collega’s om de tafel en daarom was ze blij met de input van rector Bert van der Zwaan, onderzoeker Sanli Faez van de Utrecht Young Academy en UB-directeur Anja Smit over het belang van vrij toegankelijke data.

Jan Haarhuis van Educate-it en Manon Kluijtmans van het Centre for Academic Teaching vertelden over de onderwijsinnovaties van de UU. Het maakte indruk. Van Engelshoven: “De UU maakt echt serieus werk van onderwijsinnovatie. Dat is goed om te horen. Voor zover ik het kan zien, is hier het onderwijs geen ondergeschoven kindje in vergelijking met het onderzoek. En dat is goed om te zien.”

Maandagavond gaat de minister nog op bezoek bij de LSVb. De studenten zullen voor de minister gaan koken.