Ministerie steekt 3,5 miljoen euro in promotiebeurzen bètadocenten

Minister Jet Bussemaker van Onderwijs stelt 3,5 miljoen euro beschikbaar voor docenten die promotieonderzoek willen doen naar lesgeven in bètavakken. Daarmee kunnen zestien mensen promoveren.

Minister Bussemaker wil meer gepromoveerde docenten voor de klas, omdat dit volgens het kabinet de kwaliteit van het onderwijs ten goede komt. Er bestaat al een promotiebeurs voor leraren en nu komt er extra geld beschikbaar in de vorm van een eenmalige subsidie die is aangevraagd door het project ‘Dudoc Bèta’, dat wordt gecoördineerd vanuit het Freudenthal Instituut van Universiteit Utrecht.

Met de 3,5 miljoen euro wil Bussemaker het leraarschap aantrekkelijker maken en onderwijsvernieuwing stimuleren, aldus een verklaring. Een gepromoveerde leraar zorgt volgens haar voor “meer diepgang en reflectie in het onderwijs” en daar profiteren alle leraren van, ook toekomstige. “Op basis van de studies kunnen de lerarenopleidingen hun curriculum verbeteren. Zo krijgen onze leerlingen straks nog beter onderwijs én wordt de lerarenopleiding aantrekkelijker voor betàstudenten.”

Voor de al bestaande promotiebeurzen voor leraren is per jaar ongeveer 9,5 miljoen euro beschikbaar. Leraren in het basisonderwijs tot het hbo kunnen de beurs sinds 2011 aanvragen, ongeacht het onderwerp waarop ze willen promoveren.