Minnaertgebouw een jaar dicht

Impressies van het toekomstige onderwijscentrum. Groene 'the loop' verbindt nieuw onderwijs/practicum-gebouw met Minnaert- en Buys Ballotgebouw.

Het Minnaertgebouw ondergaat in het collegejaar 2015-2016 een grootschalige renovatie. De verbouwing maakt deel uit van de plannen voor een nieuw onderwijscentrum van de faculteiten Geowetenschappen en Bètawetenschappen.

In juni 2015 moet het Minnaertgebouw leeg zijn. Na 15 jaar is een opknapbeurt hard nodig, volgens de universiteit. Het gebouw wordt bovendien beter toegankelijk voor mindervaliden: de huidige krappe ingang zal plaatsmaken voor een grotere entree. Verder moet er meer lichtinval komen, omdat het gebouw nu vaak als somber en donker wordt ervaren. Tenslotte verrijst er een espressobar op de plek van de fietsenstalling naast de huidige ingang. In september 2016 wil de UU het gebouw weer in gebruik kunnen nemen.

De tijdelijke sluiting van het Minnaertgebouw werd dinsdag aangekondigd door directeur Vastgoed & Campus Dries Berendsen tijdens een voorlichtingsbijeenkomst over het nieuwe onderwijscentrum van de faculteiten Geowetenschappen en Bètawetenschappen. Het belangrijkste onderdeel van dat project betreft een nieuw gebouw waarin een groot deel van het onderwijs en de practica een plek krijgt. Dat gebouw, waarvoor de werkzaamheden al in volle gang zijn, moet in januari 2015 klaar zijn. “Een enorme uitdaging”, erkent Berendsen.

Het nieuwe gebouw komt in directe verbinding te staan met het Minnaertgebouw en het Buys Ballotgebouw. De drie worden met elkaar verbonden door een ander nieuw bouwwerk dat voorlopig the loop wordt genoemd. De karakteristieke hal op de eerste verdieping van het Minnaertgebouw moet hierop aansluiten. De bekende zitjes bij het raam - de treincoupés - blijven intact, maar de voormalige vijver in de hal zal plaatsmaken voor een nieuwe ruimte met onder meer studie- en overlegplekken.

Tijdens de voorlichtingsbijeenkomst in het Educatorium lieten Berendsen en architect Joost Ector zien hoe het nieuwe cluster van drie gebouwen het hart van het geo- en bètaonderwijs gaat vormen. De plannen moeten een oplossing bieden voor het verdwijnen van onderwijsruimtes door de sloop van het Wentgebouw en het onderwijsdeel van het Aardwetenschappengebouw. Behalve studenten Geowetenschappen en Bètawetenschappen gaan ook studenten Geneeskunde en Biomedische Wetenschappen gebruik maken van de nieuwe faciliteiten.

De practica worden in de bovenste verdiepingen van het nieuwe onderwijsgebouw ondergebracht. In the loop komen drie collegezalen die ruimte bieden aan 150, 200 en 250 studenten. Onder de zalen is een stalling voor 1600 fietsen voorzien. Architect Joost Ector maakte dinsdag bekend dat de glazen gevel van the loop groen van kleur wordt. “Als contrast met het rode Minnaertgebouw.”

Tijdens een eerdere voorlichtingsbijeenkomst kregen Ector en Berendsen veel kritische vragen over de mate van duurzaamheid van de nieuwbouw. Volgens de bekende BREEAM-maatstaf was het gebouw wel duurzaam, maar niet extreem duurzaam. Ector en Berendsen wezen er destijds onder meer op dat hoge veiligheidseisen leiden tot minder energiezuinige ventilatie. Ook wil de universiteit zich niet wagen aan experimentele technologie of materiaalkeuze.

Ector zei dinsdag dat het streven naar hogere duurzaamheidsscores voor het nieuwe gebouw vrijwel ondoenlijk is. “Als je dat wilt, spreek je eigenlijk niet meer over een verantwoorde investering.” Ook verdedigde hij het gebruik van sommige materialen die de scores drukken. “Als je een lab aanlegt, ontkom je niet aan betonnen vloeren.”

Volgens Ector kan de UU "trots zijn" op een bijzonder duurzaam gebouw. Hij kondigde daarnaast aan dat op het dak van the loop 400 vierkante meter zonnepanelen zullen worden geplaatst. Bekend is dat de universiteit ook veel verwacht van het ‘duurzaamheidseffect’ van het verbeteren van de warmte-koude opslag in de Noordwest-hoek van De Uithof.

Kritische vragen vanuit de zaal bleven nu uit. Er was vooral waardering voor het ontwerp. Een voorstel om te kijken naar mogelijkheden voor een ecologische daktuin, werd door Ector verwelkomd. “Het Minnaertgebouw heeft een prachtige dakterras. We onderzoeken hoe we dat een aantrekkelijke bestemming kunnen geven. Suggesties zijn welkom.”

Een opname van de voorlichtingsbijeenkomst die dindag plaatsvond in zaal Theatron in het Educatorium is hier terug te zien. Kijkers moeten wel beschikken over een solis-id.

Zie hier een 3D-filmpje met een impressie van het nieuwe onderwijscentrum.