Minstens 26 besmettingen bij Triton, 20 bij Orca. Unitas en Veritas voorlopig dicht

Foto DUB

Bij Triton raakten studenten afgelopen woensdagnacht besmet bij een feest op de vereniging aan de Verlengde Hoogravenseweg. De GGD meldde dinsdag 26 besmettingen die naar dat feest herleid kunnen worden, maar sluit niet uit dat dit aantal nog oploopt als meer aanwezigen getest zijn.

De vereniging heeft alle evenementen voorlopig afgelast, zo is te lezen in een statement op de website. Leden kunnen wel gewoon komen roeien. Daarvoor gelden geen toegangsregels.

Orca besloot deze week tot soortgelijke maatregelen. De vereniging hield zondag een 'uittraining'-feest in Club Poema. Er waren zo'n 450 mensen aanwezig bij het feest waarmee jaarlijks het einde van een intensieve trainingsperiode wordt gevierd.

Twintig van hen meldden deze week dat ze besmet zijn geraakt. Om die reden besloot de vereniging alle activiteiten met testen voor toegang te schrappen. De vereniging blijft nu tot en met volgende week dinsdag gesloten. Er kan wel gesport worden.

Unitas en Veritas dicht
Unitas hield vrijdag een feest op een boot die vertrok vanaf de Keulse Kade. Er waren 180 leden aanwezig. Maandag werd duidelijk dat twee leden besmet waren geraakt, zo meldde de vereniging in een persbericht. Inmiddels kunnen er volgens de vereniging meerdere besmettingen gekoppeld worden aan het bootfeest.

Woensdag kunnen de meeste aanwezigen zich laten testen. De GGD adviseert altijd om dat vijf dagen na “een mogelijk contactmoment” te doen. In overleg met de GGD is besloten om de vereniging in ieder geval tot maandag te sluiten.

Ook Veritas laat weten dat de vereniging “uit voorzorg” dicht gaat, maar reageert maar deels op vragen die DUB per mail moest aanleveren. Onduidelijk is hoe lang de vereniging dichtgaat en wat de directe aanleiding is. Er zijn verenigingsleden besmet geraakt, maar het is onbekend om hoeveel leden het gaat. “Het aantal besmettingen is zeer minimaal”, aldus de vereniging.

Spijtig
Alle verenigingen geven aan dat er bij de feesten gebruik werd gemaakt van testen voor toegang. Via de Corona Check App moest een negatieve test of een vaccinatiebewijs worden getoond. Verder zijn alle landelijke voorschriften opgevolgd.

De verenigingen zeggen in nauw contact te staan met de GGD. Ze hebben hun leden geïnformeerd over de besmettingen en hen gevraagd de landelijke richtlijnen op te volgen als ze in contact zijn geweest met iemand die positief getest is.

Rector Jelle Paulus van Unitas noemt het “enorm spijtig” dat de besmettingen toch hebben kunnen plaatsvinden. Zijn vereniging gaat in overleg met de GGD kijken of de toegangscontroles aangepast kunnen worden, zodat leden wel veilig samen kunnen komen.

Meer besmettingen onder jongeren
In de stad Utrecht werden dinsdag 88 positieve testen gemeld. Dat is meer dan twee keer zoveel als het gemiddelde over de voorgaande week. Dat komt ongeveer overeen met het landelijke beeld. Volgens de GGD is de stijging vooral terug te voeren op jongeren die gaan feesten of op vakantie gaan.

In een schriftelijke reactie zegt de UU dat er verschillende meldingen zijn binnengekomen van studentenorganisaties die te maken hebben met een corona-uitbraak na een evenement waarbij gebruik is gemaakt van ‘testen voor toegang’. “Voor zover wij kunnen beoordelen doen de verenigingen alles volgens de regels, volgen de adviezen van de GGD goed op, en nemen het heel serieus.”

De universiteit noemt de besmettingshaarden een reden voor zorg en zegt de situatie nauwlettend in de gaten te houden. Er is een gesprek gepland tussen de verenigingen, GGD, gemeente, UU en HU om de situatie te bespreken en te zien of aanvullende acties wenselijk zijn.