Miscommunicatie brandweer bij fatale brand studentenflat Diemen

Foto: BrwDdw at nl.wikipedia

In de nacht van 18 op 19 juli werd er brand gesticht in een appartement op de begane grond van de studentenflat. Daardoor kwam er veel rook vrij in het gebouw. De brandweer was snel ter plaatse, maar onderzocht alleen de eerste zeven verdiepingen. Daarbij werden drie gewonden aangetroffen, waarvan één zwaargewond.

Nadat het sein brand meester was gegeven en de brandweer vertrokken was, stuitte de politie op nog twee slachtoffers. David Swart, die filosofie studeerde aan de Universiteit van Amsterdam, werd in het centrale trappenhuis gevonden op de twaalfde verdieping en was al enige tijd overleden. Zijn vriendin werd “zwaar beroet en duidelijk verward” aangetroffen op de elfde verdieping.

Hoe kon het dat de brandweer niet het hele gebouw onderzocht had en dat drie uur na het uitbreken van de brand de laatste twee slachtoffers werden gevonden? Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland stelde een onderzoek in, dat onlangs openbaar werd.

Centraal trappenhuis
Daaruit blijkt dat de officier van dienst (OvD) en de bevelvoerder van een van de brandweerwagens niet goed communiceerden. De officier van dienst wist niet dat er naast het vluchttrappenhuis nog een centraal trappenhuis in het gebouw was. Omdat hij in het vluchttrappenhuis nauwelijks rook zag, vond hij het niet nodig om de hoger gelegen verdiepingen te doorzoeken. De bevelvoerder wist hem niet te overtuigen. “Er was tussen de bevelvoerders en de OvD geen gemeenschappelijk beeld van de situatie”, concluderen de onderzoekers in het rapport.

Omdat het tijdstip van overlijden van Swart niet precies kon worden vastgesteld, blijft het volgens de onderzoekers onduidelijk of hij op tijd gered had kunnen worden als de brandweer de flat helemaal had doorzocht.

Uit het rapport blijkt dat het gebouw weliswaar aan de veiligheidseisen voldeed, maar dat er geen ontruimingsplan was, zoals was geadviseerd. Zo’n plan had de bewoners erop kunnen wijzen dat ze het vluchttrappenhuis moesten gebruiken in plaats van het centrale trappenhuis, zoals sommigen probeerden. Ook de twee later gevonden slachtoffers probeerden vermoedelijk op deze manier naar buiten te komen.

Ingrijpend
De brandweer laat in een reactie weten dat het voor de betrokken brandweerlieden “ingrijpend” is geweest en dat de conclusies van het rapport “zeer serieus” worden genomen. Het rapport zal intern besproken worden en er zal “extra aandacht worden besteed aan het belang van gezamenlijke beeldvorming en communicatie”, aldus de commandant van brandweer Amsterdam-Amstelland.

De Key stelt dat het gebouw aan alle overheidseisen rondom brandveiligheid deed. “Wij zullen het rapport nader gaan bestuderen en richten ons vooral op het verder herstellen van de schade door de brand.” Samen met de bewoners gaat de woningcorporatie kijken hoe het gevoel van veiligheid verbeterd kan worden.